Navigation

Tesla blijft onbetwiste leider in Europese EV-markt terwijl concurrenten worstelen

Tesla blijft onbetwiste leider in Europese EV-markt terwijl concurrenten worstelen
pro

Ondanks speculaties dat de Europese EV-markt zich tegen Tesla $TSLA keert, tonen de cijfers voor 2024 een ander beeld. Tesla staat nog steeds stevig op de eerste plaats als het gaat om cumulatieve registraties van elektrische voertuigen (EV's) in Europa. Dit terwijl traditionele automerken zoals Volkswagen, BMW en Volvo moeite hebben om grip te krijgen in deze snel veranderende markt, blijft Tesla domineren.

De uitdaging voor andere merken

Hoewel merken zoals Volkswagen en BMW op papier groeien, staan ze voor aanzienlijke uitdagingen:

  1. Productieproblemen: Verschillende Europese merken, waaronder Volkswagen en Audi, hebben moeite gehad om de productie van EV's op te schalen, mede door een tekort aan onderdelen en stijgende kosten.
  2. Minder vraag naar premium EV's: BMW en Mercedes-Benz richten zich op het premiumsegment, waar de vraag in Europa recent is afgezwakt. Dit zet druk op hun verkoopcijfers. Wel heeft BMW sterke papieren voor de toekomst en zou wel ook wel eens ook als winnaar uit de bus kunnen komen. Toch doen we momenteel niks met het aandeel.
  3. Kostenstructuur: Europese fabrikanten hebben doorgaans hogere productiekosten dan Tesla, waardoor hun modellen minder competitief zijn in prijs. Wat dat betreft doen we met geen enkel Europees auto-aandeel iets, evenals Amerikaanse, behalve Tesla.

Tesla blijft presteren

Tesla onderscheidt zich door zijn efficiënte productieprocessen, schaalvoordelen en sterke merkloyaliteit. Het succes van modellen zoals de Model Y blijft ongeëvenaard, en de data tonen aan dat Tesla met gemak een grotere achterban weet aan te spreken dan welke concurrent dan ook.

Bovendien is Tesla in staat om snel in te spelen op marktveranderingen, zoals prijsaanpassingen of het uitbreiden van hun laadnetwerk, wat consumenten vertrouwen geeft.

Concurrentie die afzwakt

Waar merken zoals BMW nog hoopvol ogen in de cijfers, zien we bij andere merken, zoals Volvo, Peugeot en Skoda, dat de verkoopgroei afvlakt. Veel van deze merken lijken moeite te hebben om hun EV-aanbod aantrekkelijk genoeg te maken voor een bredere doelgroep. Peugeot en Skoda blijven sterk afhankelijk van hybride technologieën, die langzaam terrein verliezen aan volledig elektrische modellen.

Conclusie: Tesla blijft sterk

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.