Navigation

Uber presenteert gemengde cijfers: Zet strategisch sterk in op robotaxi's - Het aandeel

Uber presenteert gemengde cijfers: Zet strategisch sterk in op robotaxi's - Het aandeel
SCE Trader

De inkomsten bij Uber lagen licht onder de verwachtingen, maar de winst per aandeel was overtuigend hoger. De free cashflow en het aantal actieve gebruikers tonen sterke groei. Wat vooral opvalt, is de duidelijke en herhaalde bevestiging van Uber dat autonome technologie de sleutel wordt voor toekomstige schaalbaarheid (bullish voor WeRide).

Visie op het aandeel

We hebben het aandeel Uber eerder gekocht, op dit moment noteert het aandeel voorbeurs 4% lager. Hoewel de kwartaalcijfers gemengd zijn, blijven we positief over het strategische traject, vooral rond robotaxi's en autonome bezorgdiensten. (zie ook de database)

De terugval beschouwen we niet als een verontrustend signaal, maar als een logische correctie na de stevige rit omhoog. Als de koers overtuigend door het weerstandsniveau breekt, gaan we zelfs overwegen om bij te kopen.

Onze bullish visie is gebaseerd op het feit dat Uber meer is dan een transportbedrijf: het ontwikkelt zich tot een technologieplatform dat op grote schaal inzet op automatisering, data-analyse en geïntegreerde marktplaatsen.

Wat de strategie betreft, zien we dat Uber zijn platform dieper integreert met nieuwe categorieën zoals detailhandel, terwijl het tegelijk fors inzet op AV-partnerschappen.

Autonome voertuigen worden niet meer als een verre droom gezien, maar als een operationele realiteit: met 1,5 miljoen AV-ritten per jaar is Uber hier al toonaangevend.

Daarbij breidt het bedrijf zijn geografische dekking gestaag uit, vooral in dunner bevolkte markten, wat ruimte biedt voor toekomstige groei.

Ook het engagement per gebruiker kan omhoog, gezien de relatief lage gebruiksfrequentie per maand. Dit alles maakt dat wij Uber strategisch als sterk gepositioneerd zien in een veranderende mobiliteitsmarkt. Bullish dus voor de langere trend.

Strategisch gezien ontwikkelt Uber zich dus tot een infrastructuurbedrijf voor mobiliteit, logistiek en lokale handel. Waar het ooit begon als een eenvoudige taxidienst, zien we nu een ecosysteem dat mobiliteit, maaltijd- en pakketbezorging en steeds vaker ook retail integreert in één gebruiksvriendelijk platform. Door die integratie ontstaat een datagedreven flywheel, waarin klanten die bijvoorbeeld een taxi nemen, ook maaltijden bestellen of boodschappen doen via hetzelfde account. Dat verhoogt de gebruiksfrequentie en verlaagt de acquisitiekosten per klant.

De grootste waardepropositie ligt in het autonome segment. Uber heeft een unieke voorsprong opgebouwd door vroeg partnerships aan te gaan met ontwikkelaars van autonome voertuigen (AV's). De huidige run-rate van 1,5 miljoen AV-ritten per jaar op het platform toont aan dat dit geen toekomstmuziek meer is, maar een operationele realiteit.

Autonome ritten verlagen de kostenstructuur per kilometer, verhogen de betrouwbaarheid en maken schaalvergroting mogelijk zonder de traditionele beperkingen van arbeidskosten en rijcapaciteit.

Daarnaast blijft Uber profiteren van zijn dominantie in mobiliteit én maaltijdbezorging, twee markten die in veel landen al winstgevend zijn. Door de focus op free cashflow en operationele hefboom is het bedrijf in staat om eigen groei te financieren zonder verwatering voor aandeelhouders. Dat is een belangrijk voordeel ten opzichte van kleinere concurrenten.

Wat ons betreft is Uber op weg om zich te transformeren van een kapitaalintensieve netwerkinfrastructuur naar een schaalbaar software-gedreven platform. De relatief lage penetratie (slechts 5% van de volwassen bevolking binnen Uber’s werkgebied gebruikt het platform actief) betekent dat de adressable market nog zeer groot is. Als Uber erin slaagt om de gebruiksfrequentie per klant te verhogen – van gemiddeld 1 à 2 keer per maand naar een wereldwijd gemiddelde van 6 – kan dit een enorme hefboomwerking op omzet en winst opleveren.

Tot slot is het management van Uber transparant en visionair in zijn communicatie. In plaats van de toekomst op te smukken met vage beloften, geeft het concreet richting aan strategische prioriteiten zoals AV, retail, geografische expansie en platformdichtheid.

De consistente focus op execution maakt het aandeel aantrekkelijk voor langetermijnbeleggers die zoeken naar structurele groei en strategisch voordeel in een veranderende wereld van transport en bezorging.

Kritische noot

Hoewel we optimistisch zijn, zijn er ook terechte vragen te stellen. De lichte miss op omzet ($11,5 miljard tegenover $11,6 miljard verwacht) wijst op een afzwakkend momentum, zeker in een omgeving waar beleggers scherp letten op groei.

Ook de brutoboekingen bleven licht achter bij de verwachtingen. De groei in Monthly Active Platform Consumers (170 miljoen, +14%) en trips (+18%) is solide, maar niet versneld. Het blijft afwachten of Uber erin slaagt om de consument structureel vaker naar het platform te trekken.

Bovendien kan de verwachte tegenwind op valuta-gebied (1,5 procentpunt op de totale groei) voor druk zorgen, zeker als de dollar aan kracht wint. Ten slotte moet ook de AV-visie nog volledig bewezen worden; het is duidelijk ambitieus, maar het succes staat of valt met regelgeving, acceptatie en schaalbaarheid.

Onze visie blijft desalniettemin bullish, maar met realisme over de uitvoering: strategisch zien we potentieel, maar we volgen scherp of Uber zijn belofte ook daadwerkelijk waarmaakt.

Belangrijke catalysts voor de toekomst

Eén van de grootste katalysatoren is Uber’s voortrekkersrol op het gebied van autonome mobiliteit. Het feit dat het bedrijf al 1,5 miljoen ritten met AV-technologie op zijn netwerk heeft gedraaid, toont aan dat deze technologie niet meer in de testfase zit, maar operationeel functioneert. Verder verwachten we dat meer steden en partners worden toegevoegd aan dit netwerk in 2025.

Een tweede belangrijke driver is de groei in retailcategorieën. De uitbreiding naar segmenten als doe-het-zelf, huisdieren, bloemen en beauty vergroot het ecosysteem en verhoogt de gebruiksfrequentie. Door hogere betrokkenheid bij deze categorieën neemt de levenslange klantwaarde toe. Daarnaast wil Uber het aantal steden met mobiliteitsaanbod in 2025 uitbreiden met honderden locaties, wat wijst op een schaalbaar model met relatief lage marginale kosten.

Tot slot biedt de lage penetratie van de volwassen bevolking in de huidige footprint (5%) nog veel opwaarts potentieel, zeker als het gebruik van de app stijgt richting het wereldwijde gemiddelde van zes keer per maand.

Sterke punten

  • Autonome technologie is al actief binnen Uber en vormt een unieke differentiator
  • Hoge groei in free cashflow (+66%) en adjusted EBITDA (+35%)
  • Focus op bredere integratie van retail, wat zorgt voor hogere engagement
  • Uitbreiding naar sparser markets biedt ruimte voor schaalvergroting
  • Diepe integratie van logistiek, mobiliteit en bezorging binnen één platform
  • Strategisch leiderschap dat visie koppelt aan concrete operationele stappen

Zwakke punten

  • Lichte omzet- en boekingsmiss duiden op vertraagde groei in sommige segmenten
  • Wisselkoersdruk (met name in mobiliteit) kan de rapporteringsgroei afremmen
  • Veelbelovende AV-strategie is nog afhankelijk van externe factoren zoals regelgeving en publieke acceptatie
  • Lage gebruiksfrequentie per klant toont dat er nog werk aan de winkel is qua loyaliteit en platformverslaving
  • Concurrentie in bezorging blijft intens, met tegenstanders zoals DoorDash en Instacart

Opvallende zaken

Wat opvalt is hoe consistent Uber blijft inzetten op retailintegratie. Nieuwe samenwerkingen met bekende namen als The Home Depot, Petco en Sally Beauty zijn niet alleen symbolisch belangrijk, maar leiden ook aantoonbaar tot hogere engagementcijfers. Meer dan de helft van de klanten in leidende markten bestelt maandelijks uit retailcategorieën. Ook opvallend: dunbevolkte markten, die vaak als minder interessant gelden, maken inmiddels 20% van alle mobiliteitsritten uit.

Daarnaast laat Uber zien dat het in staat is om efficiëntie te verhogen, met een adjusted EBITDA van $1,87 miljard die boven verwachting ligt, en een indrukwekkende vrije kasstroom van $2,25 miljard. Deze kaspositie is belangrijk, want het geeft Uber de ruimte om te blijven investeren in zijn langetermijnstrategie zonder afhankelijk te zijn van externe financiering.

Wat eveneens in het oog springt is de herhaalde nadruk van het management op AV als de grootste kans in de toekomst, waarbij men aangeeft ‘laser-focused’ te zijn op uitbreiding in meer steden en met meer partners.

De cijfers

  • Winst per aandeel: $0,83 (verwacht $0,51)
  • Omzet: $11,5 miljard (verwacht $11,6 miljard)
  • Adjusted EBITDA: $1,87 miljard (verwacht $1,84 miljard), +35% jaar-op-jaar
  • Brutoboekingen: $42,8 miljard (verwacht $43,1 miljard), +18% (cc)
  • Free cashflow: $2,25 miljard, +66% jaar-op-jaar
  • MAPC: 170 miljoen (+14%)
  • Aantal ritten: 3,047 miljard (+18%)

Outlook

Voor het tweede kwartaal voorziet Uber een adjusted EBITDA van $2,02 tot $2,12 miljard, wat een groei van 29 tot 35 procent zou betekenen ten opzichte van vorig jaar. Dit ligt grofweg in lijn met de analistenverwachtingen. Brutoboekingen worden geraamd op $45,8 tot $47,3 miljard, wat neerkomt op een groei van 16 tot 20 procent op valuta-gecorrigeerde basis. Hierbij wordt rekening gehouden met een tegenwind van 1,5 procentpunt op jaar-op-jaar groei door valutaschommelingen, en 3 procentpunt voor mobiliteit specifiek.

Conclusie

Uber rapporteerde gemengde cijfers, met sterke winstgevendheid maar licht tegenvallende omzet. De visie op robotaxi’s en retailuitbreiding bevestigt echter de langetermijnkoers van het bedrijf. Wij blijven op een stijging zitten.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.