Navigation

AMG: cijfers matig met omzetdaling - book-to-bill wel gestegen

AMG: cijfers matig met omzetdaling - book-to-bill wel gestegen

AMG $AMG rapporteerde een omzetdaling van 21% naar 358 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2024, met een aangepaste EBITDA die jaar op jaar met 74% daalde tot 31 miljoen dollar.

Dit komt vooral door de lagere wereldprijzen voor lithium en vanadium. Hety bedrijf noteerde een verlies van 16,3 miljoen dollar, tegenover een winst van 56,2 miljoen een jaar eerder.

AMG herhaalde de outlook voor 2024 met een verwachte aangepaste EBITDA van ongeveer 130 miljoen dollar en mikt binnen vijf jaar op een EBITDA van minstens 500 miljoen dollar.

CEO Heinz Schimmelbusch gaf aan niet verrast te zijn door het verlies en benadrukte dat de uitbreidingsprojecten met lithium op schema liggen. Ondanks de verwachting van volatiele prijzen, blijft de lange termijn vraagtrend positief volgens het bedrijf.

Het aandeel AMG

Na deze cijfers is er voor ons weinig nieuws onder de zon en blijven we weg uit dit aandeel. Op 4 maart publiceerde we een kritische analyse van AMG (Advanced Metallurgical Group) in een podcast en artikel, waarin de recente koersstijging van het aandeel werd besproken. Volgens ons was deze stijging gebaseerd op emotie en marktsentiment, niet op solide gronden. Dat geldt nog steeds.

Het artikel van 4 maart benadrukte dat hoewel er bodemvorming bij het aandeel gaande is, dit niet noodzakelijkerwijs wijst op sterke toekomstige prestaties, mede door de zwakke book-to-bill ratio van 0,4 in maart en dalende prijzen van lithium en vanadium.

Deze book-to-bill is wel verbeterd, maar te weinig om enthousiast te worden. AMG heeft in het eerste kwartaal van 2024 voor $82 miljoen aan nieuwe orders ondertekend, 8% meer dan in dezelfde periode in 2023, wat neerkomt op een 1,03 book-to-bill ratio.

De orderontvangst in het eerste kwartaal van 2024 werd gestimuleerd door sterke bestellingen van omsmeltovens en turbinebladcoatingovens, evenals de divisie voor reserveonderdelen en diensten. De orderportefeuille bedroeg $300 miljoen op 31 maart 2024.

De optimistische uitspraken van AMG over de marktvraag toentertijd en de lange termijn vooruitzichten worden als te opportunistisch beschouwd. Ook nu denken we dat de outlook nog een keer wordt getemperd door het bedrijf.

Onderzoeksbureaus geven aan dat de lithiummarkt mogelijk pas in 2025 een dieptepunt bereikt, wat wijst op een aanhoudende periode van lage prijzen en beperkt herstel voor AMG.

Zodoende zijn wij terughoudend over het aandeel AMG, gezien de huidige marktinstabiliteit en de verwachte langdurige lage prijzen voor lithium, ondanks de potentiële vooruitgang in nichemarkten zoals vliegtuigmotoren.

Deze situatie wordt versterkt door globale onzekerheden en de algemene vertraging in de vraag naar elektrische voertuigen, wat de prijzen en de vraag naar lithium verder onder druk zet.

AMG probeert ook een sterke positie op te bouwen in de markt voor vliegtuigmotoren met geavanceerde technologieën in turbinebladcoatings en speciale legeringen, maar dit wordt gezien als een langetermijnstrategie die tijd zal vergen om resultaten op te leveren.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.