Navigation

OpenAI en advertentieplannen: Aantal aandelen die beïnvloed gaan worden

OpenAI en advertentieplannen: Aantal aandelen die beïnvloed gaan worden
pro
SCE Trader

OpenAI introduceert in 2026 advertenties in de gratis versie van ChatGPT, die naar schatting 700 miljoen gebruikers wereldwijd bereikt. Zie ook dit artikel over Walmart.

Dit werd eerder bevestigd in een interview op Bloomberg TV met CEO Sam Altman en wordt verder ondersteund door interne vacatures voor een nieuw advertentieteam onder leiding van Fidji Simo, de voormalige CEO van Instacart.

  • Verwachte advertentie-inkomsten: 10 miljard dollar in 2026 (ongeveer 40 procent van de totale omzet).
  • Technische aanpak: query-gebaseerde targeting, zonder pop-ups, lancering in Q1 2026.
  • Partners: PHD (Omnicom) als exclusief mediabureau, API-integraties met demand-side platforms in voorbereiding.

Het model volgt de logica van Spotify en YouTube: gratis toegang met discrete, op de vraag van de gebruiker gebaseerde advertenties. Denk aan een receptsuggestie waarbij een merklink subtiel wordt voorgesteld.

Laten we hieronder kijken naar drie belangrijke kanshebbers. Hun rol, strategische voordelen, financiële impact, risico’s en de redenen waarom het ook negatief kan uitpakken.

Daarbij gaat het niet om de positionering in aandelen, maar om de informatieve waarde van deze ontwikkelingen.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.