Navigation

Amazon wil weg bij USPS: Mogelijk voordeel voor UPS en FedEx

Amazon wil weg bij USPS: Mogelijk voordeel voor UPS en FedEx
SCE Trader

Amazon bereidt zich erop voor om zijn pakketten uiterlijk eind 2026 grotendeels weg te trekken bij USPS en veel zwaarder te leunen op het eigen bezorgnetwerk. Daarmee raakt het een organisatie die al verlieslatend is en mogelijk meer dan 6 miljard dollar aan jaarlijkse omzet verliest, ongeveer 7,5 procent van de totale inkomsten. Dit kan de verhoudingen in de Amerikaanse pakketmarkt verschuiven en op termijn juist kansen creëren voor private spelers zoals UPS en FedEx.

• Amazon wil tegen eind 2026 zijn volumes grotendeels weghalen bij USPS
• USPS riskeert een omzetverlies van meer dan 6 miljard dollar per jaar
• Een verzwakte USPS kan de positie van UPS en FedEx op termijn versterken

Hoewel Amazon zijn eigen netwerk agressief heeft uitgebouwd, blijft er in de praktijk vaak behoefte aan aanvullende capaciteit, dekking in specifieke regio’s en piekverwerking. In dat scenario kan een verzwakte USPS de onderhandelingspositie en prijsmacht van commerciële vervoerders juist verbeteren. Dat betekent niet automatisch dat UPS direct profiteert, maar het potentieel voor een betere balans tussen prijs, volume en contractvoorwaarden wordt wel groter.

Investment view

Wij zien deze ontwikkeling in eerste instantie als potentieel gunstig voor UPS en FedEx. Als USPS verder onder druk komt te staan, verschuift de structurele zwaartekracht in de markt nog meer naar private netwerken. Tegelijkertijd moeten we nuchter blijven: Amazon heeft zijn eigen logistieke infrastructuur fors opgeschaald en zal die zo veel mogelijk zelf benutten. De additionele vraag naar capaciteit bij derden is minder vanzelfsprekend dan enkele jaren geleden.

• Een verzwakkende USPS kan de strategische positie van UPS en FedEx versterken
• Amazon zal zijn eigen netwerk maximaliseren, waardoor extra volumes voor UPS niet gegarandeerd zijn
• De chart van UPS blijft zwak, waardoor wij ondanks het potentieel geen positie innemen

Macro-economisch is het plaatje gemengd. De consumentenomzet is gestabiliseerd, maar het groeitempo is minder explosief dan tijdens de pandemie. Zakelijke volumes blijven rationeel, met nadruk op kostencontrole en efficiëntie. In zo’n omgeving is het de vraag in hoeverre extra prijsruimte of volumeverschuiving daadwerkelijk zichtbaar wordt in de marges van UPS. Dat maakt het scenario wel interessant, maar nog niet overtuigend.

Technisch blijft de chart van UPS teleurstellend. De koers beweegt in een neerwaartse trend met slechts beperkte steunzones die standhouden. Er is geen sprake van een krachtige omkeer of een duidelijke relatieve outperformance ten opzichte van de markt. Voor ons weegt dat mee: een structurele kans in de sector is één ding, maar zonder bevestiging in de koers en in de cijfers willen wij niet vooruitlopen.

Wij gaan op dit moment niets doen met UPS. Het nieuws over Amazon kan op langere termijn de machtsbalans in het voordeel van UPS en FedEx kantelen, maar die potentie is nog te onzeker en waarschijnlijk deels in de verwachtingen verdisconteerd. Met betrekking tot Amazon blijven wij zitten op een stijging, maar voor UPS blijven wij voorzichtig en nemen wij geen positie in.

Achtergrond: USPS als zwakke schakel in de pakketmarkt

USPS is al jaren verlieslatend en staat onder structurele politieke én financiële druk. De mogelijke terugtrekking van Amazon, met een omzetrisico van ruim 6 miljard dollar per jaar, raakt juist die partij die het minste inkomen kan missen. Dat vergroot de kans op verdere herstructurering, tariefsdiscussies en mogelijke concessies in service of dekking.

• USPS is structureel verlieslatend en gevoelig voor volumeverliezen
• Het wegvallen van Amazon-verkeer verzwakt de financiële basis verder
• In een dergelijk scenario winnen commerciële netwerken relatief aan gewicht

Voor de markt als geheel betekent dit dat commerciële carriers meer ruimte krijgen om te onderhandelen over tarieven, servicelevels en contractvoorwaarden, zeker bij klanten die niet zelf een volledig netwerk kunnen bouwen. UPS en FedEx opereren in dat segment, met wereldwijde dekking en schaalvoordelen. De combinatie van een zwakkere USPS en een sterkere private infrastructuur kan op termijn leiden tot een rationelere prijsstructuur, maar dat is nog geen zekerheid en zal afhangen van vraagontwikkeling, concurrentie en de strategie van Amazon zelf.

Conclusie

De stap van Amazon om zijn pakketten weg te trekken bij USPS is in de eerste plaats slecht nieuws voor USPS, maar kan op langere termijn juist ondersteunend uitpakken voor de strategische positie van UPS en FedEx. Toch vinden wij het signaal nog te vroeg en te onzeker om nu in UPS te stappen. De chart is zwak, de margedynamiek is kwetsbaar en veel van de sectorverwachtingen kan al in de prijzen verwerkt zijn. Wij erkennen het potentiële voordeel voor UPS, maar blijven voorzichtig en nemen geen positie in het aandeel. Voor Amazon blijven wij wel zitten op een stijging.


🔵 English version

UPS: Amazon’s move away from USPS could become a tailwind for UPS and FedEx

Amazon is preparing to pull most of its parcel volume from USPS by the end of 2026 and shift more aggressively onto its own delivery network. This step hits an already loss-making institution and could remove more than six billion dollars in annual revenue, roughly 7.5 percent of USPS’s top line. In doing so, it has the potential to reshape the competitive balance in the US parcel market and, over time, create openings for private players such as UPS and FedEx.

While Amazon has built a substantial in-house logistics infrastructure, there is still practical demand for incremental capacity, selective regional coverage and peak-season handling. In that context, a weakened USPS could enhance the bargaining power and pricing flexibility of commercial carriers. That does not automatically translate into immediate upside for UPS, but it does improve the medium-term strategic setup.

Investment view

We view this development as potentially supportive for UPS and FedEx over time. If USPS continues to lose ground, the structural center of gravity in the market shifts even further toward private networks. At the same time, we need to remain disciplined: Amazon will push its own network as far as possible, and incremental demand for third-party carriers is less obvious than it was a few years ago.

A mixed macro backdrop reinforces that caution. Consumer spending has normalized rather than accelerated, and corporate shipping behavior remains cost-focused. In such an environment, it is uncertain how much of any improvement in negotiating leverage will ultimately show up in UPS’s margins. The scenario is interesting, but not yet compelling.

Technically, the UPS share price remains weak. The stock trades in a persistent downward trend, with limited signs of a durable reversal or relative outperformance. For us, that lack of confirmation in price and earnings is a key constraint. A sector tailwind is not enough on its own; we want to see clearer evidence in both fundamentals and technicals.

We therefore choose not to take a position in UPS at this stage. The Amazon–USPS dynamic could evolve into a medium-term tailwind, but the payoff profile is still too uncertain and may already be partially reflected in sector expectations. By contrast, we remain constructive on Amazon and stay long the stock, while we remain cautious and on the sidelines in UPS.

USPS has been structurally loss-making for years and is highly sensitive to any incremental loss of volume from major customers. The potential withdrawal of Amazon, with more than six billion dollars of annual revenue at risk, amplifies that vulnerability. It increases the likelihood of further restructuring pressure, political debate over funding and potential changes to service levels.

For the broader market, this environment gradually tilts the balance toward commercial carriers with global networks and scale advantages. UPS and FedEx operate squarely in that space. As USPS weakens, private networks could secure a stronger negotiating position in pricing and contract structures, particularly with customers that cannot build an Amazon-style internal network. Whether that translates into sustained margin expansion will depend on broader demand trends and competitive behavior.

Conclusion

Amazon’s planned move away from USPS is clearly negative for USPS but may, over time, prove supportive for the strategic position of UPS and FedEx. However, given the still-uncertain volume implications, the weak technical picture and the lack of clear near-term catalysts, we do not see a sufficiently attractive risk-reward profile to initiate a position in UPS today. We recognise the potential upside from a shifting industry structure, but we remain cautious and stay on the sidelines in UPS, while maintaining a positive stance on Amazon.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.