Navigation

Tesla met zwakke cijfers en sterk gedaalde vrije kasstroom: Visie op het aandeel

Tesla met zwakke cijfers en sterk gedaalde vrije kasstroom: Visie op het aandeel
SCE Trader

Tesla heeft over het tweede kwartaal van 2025 resultaten gepresenteerd die beter zijn dan verwacht, maar de kwaliteit ervan roept vragen op. Onder de motorkap zijn er duidelijke signalen van druk op de marges en een daling van de vrije kasstroom.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Visie op het aandeel

We zitten momenteel op een stijging met een gereduceerde positie in Tesla. We gaan op dit moment niet bijkopen, maar blijven wel zitten met deze positie.

Het aandeel heeft veel fantasie rondom robotaxi’s, kunstmatige intelligentie en autonome technologie, maar het is duidelijk dat de traditionele autoverkopen over hun piek heen zijn.

In dat licht is het essentieel dat de nieuwe initiatieven – zoals robotica, volledig autonome voertuigen en energieopslag – daadwerkelijk omzet en winst gaan genereren.

De scherpe in de vrije kasstroom en de structureel dalende marge per voertuig zijn zorgwekkend. Toch zien we in de forse investeringen in capaciteitsuitbreiding, energie en AI-infrastructuur signalen dat Tesla zichzelf herpositioneert richting een technologiebedrijf met een breder profiel.

Ook de uitrol van FSD (Supervised) en de lancering van robotaxi’s zijn onderdelen die kunnen leiden tot nieuwe inkomstenstromen, mits gereguleerd en schaalbaar.

De kaspositie blijft sterk, wat vertrouwen geeft in de veerkracht van het bedrijf.

Als het aandeel fors zou corrigeren, zien we bij een lagere koers opnieuw kansen. Tot die tijd blijven we zitten met een gereduceerde positie, met een positieve houding ten aanzien van de toekomst, maar met het besef dat de autobusiness onder druk staat en de nieuwe groeipijlers snel moeten leveren. We blijven positief, maar selectief.

Sterke punten

  • Tesla rapporteerde een bruto marge van 17,2%, iets beter dan verwacht (16,5%).
  • De autonome software FSD (Supervised) is uitgerold in diverse nieuwe markten, met de eerste commerciële robotaxi-operatie in Austin.
  • AI-infrastructuur werd fors uitgebreid: het aantal H100-equivalente GPU's voor training is opgelopen tot 67.000.
  • De energieafdeling noteerde opnieuw recordomzet en marges met Megapack en Powerwall.
  • Supercharger-netwerk groeide met 18% op jaarbasis.
  • De productie van een goedkoper model is gestart, met een bredere uitrol gepland in de tweede jaarhelft.
  • De kaspositie van 36,8 miljard dollar blijft robuust.

Zwakke punten

  • De vrije kasstroom is ingestort naar slechts 146 miljoen dollar, een daling van 89% op jaarbasis.
  • De omzet daalde met 12% tot 22,5 miljard dollar, vooral door minder voertuigleveringen en lagere gemiddelde verkoopprijzen.
  • De operationele marge zakte terug naar 4,1%, minder dan de helft van een jaar geleden.
  • Leveringen daalden met 13% op jaarbasis, waarbij vooral het segment ‘overige modellen’ (-52%) hard werd geraakt.
  • De voorraad (supply days) liep verder op naar 24 dagen, wat duidt op zwakkere vraag.
  • R&D-kosten stegen fors tot 1,59 miljard dollar (+48% YoY), mede door AI-projecten.
  • De nettowinst daalde met 16% op jaarbasis naar 1,17 miljard dollar.
  • Geen melding van aandeleninkoopprogramma of dividendbeleid, ondanks sterke kaspositie.

Opvallende zaken

  • Tesla heeft in juni een auto volledig autonoom bij een klant afgeleverd – een wereldprimeur.
  • In India is de Model Y geïntroduceerd, waarmee Tesla een nieuwe groeimarkt betreedt.
  • Het Supercharger-netwerk wordt nu ook geïntegreerd in AI-workflows en klantenservice.
  • De fabriek in Berlijn heeft het achtmiljoenste voertuig geproduceerd.
  • Tesla rolt in toenemende mate AI-agenten uit voor interactie met klanten en interne operaties.

Kritische noot

Hoewel de markt positief reageert op de AI-ambities en robotaxi-plannen van Tesla, zijn deze groeipijlers voorlopig nog geen materiële winstdragers.

De klassieke kernactiviteiten – met name de verkoop van elektrische voertuigen – staan onder druk door prijsverlagingen, overcapaciteit en toenemende concurrentie.

De marges blijven dalen, en de scherpe afname van de vrije kasstroom suggereert dat Tesla steeds meer moet investeren om groei vast te houden. Zonder concrete winstbijdrage van de nieuwe initiatieven bestaat het risico dat beleggers hun geduld verliezen.

Vooruitzichten (guidance)

Tesla herhaalt dat de productie van nieuwe modellen – inclusief een goedkoper model – op schema ligt voor de tweede helft van 2025. Voor het revolutionaire Cybercab robotaxi-platform blijft volumeproductie gepland in 2026.

Het bedrijf stelt voldoende liquiditeit te hebben voor de volledige roadmap, maar erkent dat macro-economische en geopolitieke onzekerheden het zicht op vraag en kostenstructuren bemoeilijken.

Men verwacht dat op termijn een groter deel van de winst zal komen uit software, AI en vlootdiensten in plaats van uit hardware.

Cijfers

  • Omzet: 22,5 miljard dollar (-12% j-o-j)
    • Automotive: 16,66 miljard dollar (-16%)
    • Energy: 2,79 miljard dollar (-7%)
    • Services & Other: 3,05 miljard dollar (+17%)
  • Bruto winst: 3,88 miljard dollar (-15%)
  • Operationele winst: 923 miljoen dollar (-42%)
  • Netto winst: 1,17 miljard dollar (-16%)
  • Winst per aandeel (GAAP): 33 cent
  • Winst per aandeel (non-GAAP): 40 cent
  • Vrije kasstroom: 146 miljoen dollar (Q1: 664 miljoen dollar)
  • Operationele marge: 4,1%
  • Bruto marge: 17,2%
  • Cash & investeringen: 36,8 miljard dollar
  • Productie: 410.244 voertuigen (flat YoY)
  • Leveringen: 384.122 voertuigen (-13% YoY)

Toevoeging CEO Elon Musk

"Q2 2025 was a seminal point in Tesla’s history: the beginning of our transition from leading the electric vehicle and renewable energy industries to also becoming a leader in AI, robotics and related services."

Resumerend

De resultaten van Tesla zijn zwakker dan ze op het eerste gezicht lijken. De vrije kasstroom is ingestort en marges staan onder druk, maar de markt prijst het bedrijf voorlopig op de belofte van robotica, AI en autonoom rijden.

Ondanks de druk op de klassieke activiteiten blijft Tesla financieel sterk en strategisch vooruit kijken. We blijven positief op het aandeel, maar met een gereduceerde positie. We kopen nu nog niet bij, wat we wel overwegen bij een eventuele correctie.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.