Celsius: Na rally op de cijfers nog steeds op up - Alani Nu is de groeimotor - HERHALING

Dit artikel is maandag op onze website geplaatst en wordt nu herhaald.
Wij zitten op een stijging van het aandeel Celsius en hebben onlangs ook aandacht besteed aan de meest recente presentatie van de cijfers (zie de database). We kopen overigens niet bij en zijn tevreden met de huidige exposure.
In dit artikel lichten we toe dat de cijfers sterk zijn beïnvloed door de overname van Alani Nu. Wat op het eerste gezicht misschien als een zwak punt lijkt, is dat in werkelijkheid niet.
De overname blijkt juist een strategisch sterke zet. Zelfs als het Celsius merk op termijn een verzadigingspunt bereikt – wat nu nog niet het geval is – heeft Alani Nu voldoende groeipotentieel om hard door te ontwikkelen.
Omzetgroei door overname én autonome groei

In het afgelopen kwartaal realiseerde Celsius een omzet van 739 miljoen dollar, een stijging van 84%. Daarvan kwam 301 miljoen dollar uit de overname van Alani Nu, die op 1 april werd afgerond. De kernactiviteiten onder het Celsius-merk groeiden autonoom met 9%. Dat lijkt misschien bescheiden, maar is opvallend gezien de al dominante marktpositie.
Het marktaandeel in de Amerikaanse energiedrankencategorie steeg van 15,5% naar 17,3%, een duidelijke verschuiving in een volwassen markt. Ter vergelijking: Monster Beverage $MNST laat nauwelijks groei zien. Celsius wint marktaandeel van gevestigde spelers én weet tegelijkertijd de categorie te vergroten.
Alani Nu presteert nog sterker: de retailomzet groeide 129% op jaarbasis en het marktaandeel verdubbelde bijna van 3,2% naar 6,3%. Zet deze trend door, dan kan Alani Nu uitgroeien tot een merk met honderden miljoenen omzet. Nog steeds is het marktaandeel van Alani Nu beperkt en met een steeds groter distributienetwerk is er dus grote groeipotentie.
Sterke marges bij Celsius en strategische uitgaven
De brutowinst bedroeg 380 miljoen dollar, met een stabiele brutomarge van 51,5%. De GAAP-winst per aandeel kwam uit op 0,33 dollar en de aangepaste winst per aandeel op 0,47 dollar.
De operationele kosten (SG&A) lagen op 237 miljoen dollar, conform verwachting, mede door schaalvergroting en de earn-out-structuur van Alani Nu.
Deze uitgaven zijn fors, maar strategisch verdedigbaar: Celsius vergroot zijn aanwezigheid in retail, verstevigt schapposities en investeert zwaar in merkbekendheid.
Het vliegwiel effect werkt
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.