Navigation

Boeing: Operationeel herstel zet door ondanks 777X-vertraging - Het aandeel - Airbus

Boeing: Operationeel herstel zet door ondanks 777X-vertraging - Het aandeel - Airbus
SCE Trader

Boeing heeft in het derde kwartaal van 2025 beter dan verwachte omzet behaald en toont duidelijke tekenen van herstel. Het bedrijf blijft kampen met uitdagingen in de productie en het 777X-programma, maar de kasstroom is weer positief en de operationele uitvoering verbetert stap voor stap.

  • Nettoverlies van 7,47 dollar per aandeel tegenover een verwachte 4,59 dollar verlies
  • Omzet van 23,3 miljard dollar tegenover een verwachting van 21,9 miljard dollar
  • Vrije kasstroom positief met 238 miljoen dollar

De markt reageerde gemengd op de cijfers, vooral door de last van 4,9 miljard dollar op de 777X, maar onderliggend is het beeld beter. De productie van de 737 en 787 stabiliseert, de kasstroom draait weer positief, en de FAA gaf groen licht om het productietempo verder op te voeren. Boeing lijkt daarmee langzaam maar zeker weer grip te krijgen op zijn activiteiten.

Investment view

Wij blijven voorlopig bij Airbus, maar erkennen dat Boeing duidelijk vooruitgang boekt. De onderliggende trends zijn positief, met een verbeterde kasstroom, een sterk orderboek en stabiliserende productie. De vraag is nu of het aandeel de weerstand kan doorbreken en een structurele trendomslag kan bevestigen.

  • Wij blijven voorlopig bij Airbus, maar zien tekenen van herstel bij Boeing
  • Kasstroom en productie stabiliseren, marges verbeteren geleidelijk
  • De 777X-vertraging blijft een risico, maar herstel verloopt constructief

De koers van Boeing weerspiegelt nog altijd veel scepsis, maar dat kan juist kansen creëren. De operationele discipline verbetert en de orderinstroom blijft robuust. Zodra de 777X-certificering meer zicht krijgt en de vrije kasstroom in meerdere kwartalen positief blijft, kan het vertrouwen in het aandeel snel terugkeren.

Cijfers en outlook

De omzet steeg tot 23,3 miljard dollar, ruim boven de verwachting van 21,9 miljard dollar en 30% hoger dan een jaar eerder. Het verlies per aandeel kwam uit op 7,47 dollar, vooral door de afschrijving op het 777X-programma. De operationele kasstroom bedroeg 1,12 miljard dollar, vergeleken met een negatieve 1,35 miljard dollar een jaar geleden.

De vrije kasstroom keerde positief naar 238 miljoen dollar, een belangrijke symbolische stap in het herstelproces. De operationele marge verbeterde van -33,6% naar -21,7%.

De orderportefeuille blijft indrukwekkend met 636 miljard dollar, inclusief meer dan 5.900 commerciële vliegtuigen.

Opmerkelijke zaken in de cijfers

De 737- en 787-programma’s stabiliseren, wat de basis legt voor herstel van de marges in 2026. De FAA gaf toestemming om het productietempo van de 737 te verhogen naar 42 toestellen per maand, terwijl de 787-productie in South Carolina wordt uitgebreid.

De orderstroom blijft sterk met 161 netto nieuwe orders in het kwartaal, waaronder 50 Dreamliners voor Turkish Airlines en 30 737’s voor Norwegian Group. Defense, Space & Security leverde 6,9 miljard dollar omzet met een bescheiden winst, terwijl Global Services een stabiele marge van 17,5% liet zien.

Zwakke punten

De vertraging van het 777X-programma tot 2027 blijft een minpunt en drukt op de marges van de commerciële divisie, die nog negatief zijn. De supply chain blijft kwetsbaar en elk nieuw probleem kan het herstel vertragen. Toch zijn de verbeteringen in de kasstroom en productie duidelijk zichtbaar.

Catalysts

Een verdere stijging van het productietempo van de 737 en 787 in 2026 kan de marges versneld verbeteren. Het afronden van de 777X-certificering zal een belangrijke katalysator zijn voor herstel van vertrouwen. Ook meerdere kwartalen met positieve kasstroom kunnen beleggers overtuigen dat Boeing de ergste fase voorbij is.

Meer achtergrond

Boeing blijft zich herstructureren na de jarenlange problemen met de 737 MAX en 787. De focus ligt nu op kwaliteitscontrole, leverbetrouwbaarheid en herstel van vertrouwen bij klanten en toezichthouders. De vraag naar commerciële vliegtuigen blijft wereldwijd sterk, wat op middellange termijn gunstig is voor de orderuitvoering en winstgroei.

Conclusie

Boeing heeft nog een weg te gaan, maar het herstel verloopt gestaag en overtuigender dan in voorgaande kwartalen. De positieve kasstroom, hogere omzet en groeiende productiecapaciteit wijzen op vooruitgang. De 777X-vertraging blijft een risico, maar onderliggend verbetert het fundament. Wij blijven vooralsnog bij Airbus, maar erkennen dat Boeing stap voor stap de juiste richting op beweegt.


🔵 English version

Boeing: signs of real progress as operations stabilize despite 777X delay

Boeing’s third-quarter 2025 results showed tangible progress, with revenue and cash flow ahead of expectations. While the $4.9 billion 777X charge weighed on the bottom line, operational recovery is taking shape as production stabilizes and cash generation turns positive.

  • Core loss per share: $7.47 vs. est. $4.59
  • Revenue: $23.3 billion vs. est. $21.9 billion
  • Free cash flow positive at $238 million

The 777X delay remains a setback, but Boeing’s execution is improving. The 737 and 787 programs are stabilizing, FAA approval to lift production rates signals confidence, and free cash flow turned positive for the first time in several quarters.

Investment view

We continue to favor Airbus for now, but Boeing’s recovery is gaining traction. The underlying data—strong backlog, improving operations, and positive cash flow—suggests the company is on the right path. The next key question is whether the stock can break through resistance and confirm a sustained turnaround.

  • Staying with Airbus, but Boeing’s recovery looks real
  • Cash flow and production improving across programs
  • 777X delay remains a risk, but the trajectory is constructive

Sentiment toward Boeing remains cautious, yet improving fundamentals could shift that narrative. As execution consistency strengthens and free cash flow remains positive, investor confidence should gradually return.

Results and outlook

Revenue rose 30% year-over-year to $23.3 billion, above expectations. The adjusted core loss per share of $7.47 includes the $4.9 billion 777X charge. Operating cash flow turned positive at $1.12 billion, compared to a $1.35 billion outflow last year, while free cash flow reached $238 million.

The order backlog climbed to $636 billion, up from $619 billion, covering more than 5,900 aircraft. Margins remain negative at -21.7%, but this marks a notable improvement from -33.6% a year earlier.

Notable items

Boeing’s 737 and 787 lines are stabilizing, with the FAA approving a production increase to 42 aircraft per month for the 737 and expansion in South Carolina for the 787. The quarter saw 161 net orders, including 50 Dreamliners for Turkish Airlines and 30 737s for Norwegian Group. Defense, Space & Security posted $6.9 billion in revenue (1.7% margin), while Global Services delivered $5.37 billion (17.5% margin).

Weaknesses

The 777X delay until 2027 remains the key issue, keeping commercial margins negative. Supply chain fragility still poses a risk, but the improving cash flow and operational stability point to real progress.

Catalysts

A production ramp in 2026, steady positive free cash flow, and eventual 777X certification could all drive re-rating potential. Sustained improvement across multiple quarters will be critical to rebuilding investor trust.

Background

Boeing is in a multi-year recovery phase after the 737 MAX and 787 crises. Management’s focus on safety, quality, and execution is starting to pay off. Global demand for new aircraft remains strong, positioning Boeing to benefit as its operations normalize.

Conclusion

Boeing’s turnaround is becoming more credible. The company has moved back into positive cash flow, stabilized key programs, and maintained a record backlog. The 777X delay still clouds sentiment, but the operational progress is clear. We remain with Airbus for now but acknowledge that Boeing is on a constructive recovery path.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.