Navigation

Boeing tekent grootste widebody order ooit: GE profiteert - Airbus

Boeing tekent grootste widebody order ooit: GE profiteert - Airbus
SCE Trader

Boeing en GE Aerospace hebben woensdag een overeenkomst gesloten met Qatar Airways ter waarde van 96 miljard dollar, zo bevestigde het Witte Huis. De deal, die werd ondertekend tijdens een staatsbezoek van president Donald Trump aan de emir van Qatar, betreft de levering van maximaal 210 vliegtuigen van het type 787 Dreamliner en 777X. Het is de grootste widebody-order én grootste 787-order uit de geschiedenis van Boeing.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Visie op het aandeel Boeing: Airbus - GE

Deze historische order is onmiskenbaar goed nieuws voor Boeing en kan de koers op korte termijn mogelijk verder doen oplopen richting de $270, zeker als er meer positief nieuws volgt, bijvoorbeeld over productieverbeteringen of nieuwe orders.

Toch blijven wij momenteel kiezen voor Airbus. Airbus heeft een betrouwbaarder trackrecord als het gaat om veiligheid, operationele uitvoering en productiecapaciteit.

Bovendien profiteert Airbus structureel van de verschuiving van marktaandeel, mede doordat sommige luchtvaartmaatschappijen bewust kiezen voor de Europese concurrent na de recente problemen bij Boeing.

Daarnaast ligt de productie bij Airbus stabieler verankerd binnen Europa, met minder blootstelling aan geopolitieke spanningen zoals de handelsoorlog tussen de VS en China.

Wij verwachten dat de vraag naar efficiënte en betrouwbare vliegtuigen de komende jaren blijft stijgen, en Airbus lijkt hier strategisch beter op voorbereid dan Boeing, ondanks de recente doorbraak van laatstgenoemde.

Kortom, we erkennen dat deze deal een kantelpunt kan betekenen voor Boeing, maar blijven op dit moment bij onze positie in Airbus. We volgen de situatie uiteraard nauwlettend.

Pro Airbus:

  • Betrouwbaarder trackrecord qua veiligheid, leveringen en kwaliteit
  • Minder blootstelling aan politieke risico’s zoals handelsconflicten
  • Stabielere productiecapaciteit binnen Europa
  • Voortdurende verschuiving van marktaandeel in het voordeel van Airbus

Contra Boeing:

  • Aanhoudende reputatieschade door eerdere incidenten
  • Achterstand in productie-efficiëntie en leverbetrouwbaarheid
  • Politiek afhankelijke orderportefeuille
  • Verlies van toegang tot belangrijke markten zoals China

Visie op het aandeel GE Aerospace

We zitten al langere tijd op een stijging van het aandeel GE Aerospace (voorheen General Electric) en hebben eerder besloten om onze positie gedeeltelijk te verkleinen. Wat resteert, is een zogenoemde free ride, waarbij we zonder risico blijven meeliften op het verdere koersverloop. Zie ook de database.

De onderliggende trend blijft overtuigend opwaarts, mede dankzij de sterke positionering in luchtvaarttechnologie en de focus op efficiënte, duurzame motoren.

Het nieuws van vandaag is ook voor GE Aerospace positief, omdat het bedrijf als motorenleverancier direct betrokken is bij de megadeal tussen Boeing en Qatar Airways.

De bestelling van 210 vliegtuigen – waaronder toestellen uit de 787- en 777X-series – betekent een forse impuls voor de productie van GE’s meest geavanceerde straalmotoren. Dit versterkt de orderportefeuille aanzienlijk en vergroot de voorspelbaarheid van toekomstige kasstromen.

Bovendien biedt het nieuwe contract strategische zekerheid in een periode waarin luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hun vloot willen vernieuwen en inzetten op zuinigere en betrouwbaardere aandrijvingssystemen. GE Aerospace profiteert als topleverancier van deze trend.

Kortom, we blijven met onze resterende positie op een stijging zitten. De fundamentele vooruitzichten verbeteren door deze order, en de lange termijn trend van groeiende vraag naar hoogwaardige vliegtuigtechnologie blijft intact.

Enige achtergrond

Volgens het Witte Huis zal de overeenkomst jaarlijks 154.000 Amerikaanse banen ondersteunen en meer dan 1 miljoen banen creëren gedurende het productie- en leveringsproces. Boeing-CEO Kelly Ortberg was aanwezig bij de ondertekeningsceremonie, samen met president Trump en de Qatarese emir.

Boeing heeft sinds 2018 geen winst meer geboekt en kampt met ernstige reputatieschade na meerdere veiligheidsincidenten, productieproblemen, stakingen en de impact van geopolitieke spanningen.

De Chinese markt ging eerder grotendeels verloren. Ondanks dat Boeing in het eerste kwartaal van 2025 zijn verliezen wist te beperken, bleef het beeld broos. Deze deal met Qatar Airways kan het tij helpen keren en geeft het concern ademruimte.

Conclusie

De megadeal met Qatar is indrukwekkend en kan Boeing een broodnodige impuls geven. Toch blijft Airbus op dit moment voor ons de aantrekkelijkere keuze door zijn betrouwbaarheid, marktdynamiek en strategische positie. Ook blijven we gereduceerd op en stijging zitten van GE.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.