Navigation

Stellantis-topman dreigt met fabriekssluitingen EU om te voldoen emissiedoelstellingen

Stellantis-topman dreigt met fabriekssluitingen EU om te voldoen emissiedoelstellingen
SCE Trader

Jean-Philippe Imparato, de Europese topman van Stellantis, heeft tijdens een conferentie in Rome gewaarschuwd dat het bedrijf mogelijk gedwongen wordt om fabrieken voor voertuigen met verbrandingsmotoren te sluiten.

Dit om te voldoen aan de steeds strenger wordende CO2-emissiedoelstellingen van de Europese Unie, zo meldde persbureau Reuters dinsdag.

Imparato sprak over “moeilijke beslissingen” die het concern mogelijk moet nemen en noemde de huidige klimaatdoelstellingen voor autofabrikanten onhaalbaar.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Volgens hem loopt Stellantis het risico om binnen twee tot drie jaar geconfronteerd te worden met boetes tot 2,5 miljard euro, tenzij de verkoop van elektrische auto’s verdubbeld wordt of de productie van benzine- en dieselwagens wordt teruggeschroefd.

Visie op het aandeel

De waarschuwing van Imparato lijkt vooral bedoeld om druk uit te oefenen op beleidsmakers in Brussel. Hoewel het risico op fabriekssluitingen niet uitgesloten is, zien wij deze uitspraken vooral als strategische retoriek om uitzonderings-posities of versoepelingen af te dwingen in het Europese emissiebeleid.

Voor ons verandert dit niets aan het structurele beeld van Stellantis. Het concern is te laat in beweging gekomen richting elektrische mobiliteit, heeft onvoldoende geïnvesteerd in eigen accuproductie, en leunt zwaar op oudere platformen die zijn aangepast voor elektrische aandrijving in plaats van volledig nieuw ontworpen.

Daarmee heeft Stellantis de technologische voorsprong verloren aan Chinese spelers zoals BYD en Geely, die vanaf de basis inzetten op elektrische voertuigen met lagere kosten, hogere actieradius en een geïntegreerde softwarearchitectuur. Met name in het middensegment, waar prijs en efficiency bepalend zijn, kan Stellantis niet opboksen tegen deze concurrentie.

Wij doen dan ook niets met het aandeel Stellantis (zie ook de database). Sterker nog, we blijven sowieso weg van autofabrikanten in het midden en lage segment die de slag naar elektrisch rijden hebben verloren aan de Chinese concurrentie.

Conclusie

Ondanks de dreiging van boetes en fabriekssluitingen verandert onze visie op Stellantis niet. Het aandeel blijft voor ons onaantrekkelijk. Wij zien geen reden om een positie in te nemen in een concern dat structureel achterloopt in de transitie naar elektrische mobiliteit.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.