Navigation

Renault: Outlook voor 2025 verlaagd door zwakke markt - Ellende nog niet voorbij

Renault: Outlook voor 2025 verlaagd door zwakke markt - Ellende nog niet voorbij
SCE Trader

Renault heeft zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2025 neerwaarts bijgesteld. De Franse autofabrikant zag in juni de volumes terugvallen en voelt de druk van een verslechterende Europese markt.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Hoewel de omzet in het eerste halfjaar licht is gestegen, blijven de marges onder druk staan en verslechterde de kasstroom door hogere voorraden en een afnemende productie. Dit is een duidelijk signaal dat Renault, ondanks eerdere veerkracht, nu ook geraakt wordt door de structurele verzwakking in de sector.

Visie op het aandeel

We doen momenteel niets met het aandeel Renault. De verlaging van de outlook komt voor ons niet als een verrassing. Al geruime tijd zien we tekenen van structurele verzwakking in de Europese automarkt, met dalende volumes, prijsdruk en oplopende voorraden als terugkerende elementen.

In dat licht was het opvallend dat Renault zich relatief lang wist te onttrekken aan die neerwaartse trend. De update van vandaag bevestigt wat wij eerder al vermoedden: ook Renault ontkomt er niet aan.

De verslechtering van de vrije kasstroom – mede door een forse negatieve beweging in het werkkapitaal van €900 miljoen – laat zien dat de margedruk zich inmiddels ook in de cashpositie vertaalt.

Dat de doelstelling voor vrije kasstroom met ruim 50% wordt verlaagd (van €2 miljard naar €1,0–1,5 miljard) is in onze ogen significant en geeft aan hoe serieus de onderliggende problemen zijn.

Hoewel het concern beschikt over een flexibel bedrijfsmodel, kostenmaatregelen heeft aangekondigd en met zeven nieuwe modellen en twee facelifts nog groeipotentieel toont, achten wij dit onvoldoende om een positieve draai te verwachten.

Chinese druk en meer Amerikaanse auto's

Belangrijk is daarbij dat de hele Europese automarkt in het lagere en middensegment structureel onder druk staat. Vrijwel alle autofabrikanten geven aan dat er sprake is van afnemende vraag in dat segment, terwijl de marges op goedkopere modellen al langer dun zijn.

Daarbij komt de aanhoudende concurrentie van goedkope Chinese elektrische voertuigen, die in prijs-kwaliteitverhouding moeilijk te evenaren zijn.

Nu Donald Trump zijn beleid op ‘America First’ richt, heeft hij al herhaaldelijk aangegeven dat Europese fabrikanten meer Amerikaanse auto’s moeten toelaten op hun thuismarkt.

Als de Europese Unie daarin meegaat, zal dat de druk op Europese producenten zoals Renault, Volkswagen en Stellantis verder opvoeren. In combinatie met de bestaande prijsdruk uit China kan dit leiden tot marktaandeelverlies, lagere marges en verdere herstructureringen.

De structurele problemen in de sector maken het moeilijk om met vertrouwen vooruit te kijken. Renault probeert terecht in te zetten op waarde boven volume, maar dat vergt tijd, aanpassingen en veel discipline.

Wij blijven daarom aan de zijlijn. Een heroverweging komt pas in beeld bij een veel lagere waardering of als er duidelijke signalen komen van structureel herstel in marges en kasstroom. Tot die tijd achten we het risico-rendementsprofiel ongunstig.

Belangrijkste punten uit de update

  • Omzet H1 2025: €27,6 miljard, een stijging van 2,5% op jaarbasis
  • Operationele marge H1 2025: 6,0% van de groepsomzet
  • Vrije kasstroom H1 2025: €47 miljoen
    • Bevat een verslechtering in werkkapitaal van €900 miljoen
  • Voorraad eind juni 2025: 530.000 voertuigen (daling van 30.000 ten opzichte van maart)
  • Lichte bedrijfswagens: sterk onder druk in Europa
  • Nieuwe outlook FY 2025:
    • Operationele marge rond 6,5% (voorheen ≥7%)
    • Vrije kasstroom €1,0–1,5 miljard (voorheen ≥€2 miljard)
  • Maatregelen: verscherpte focus op kostenbesparing en waardegericht verkoopbeleid
  • Productaanbod: 7 nieuwe modellen en 2 facelifts gepland in 2025

Conclusie

Renault heeft lang weerstand geboden tegen de verslechterende marktomstandigheden, maar lijkt die buffer nu kwijt te raken. De bijstelling van de verwachtingen en de matige kasstroom wijzen op toenemende druk in de tweede jaarhelft.

Hoewel het bedrijf inzet op waarde boven volume en kostenbesparingen versnelt, blijft de marktomgeving moeilijk. We blijven daarom voorlopig aan de zijlijn.

Renault zal eerst moeten bewijzen dat het de marges en kasstroom kan stabiliseren voordat een positie gerechtvaardigd is.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.