Navigation

InPost: Het feest is voorbij na verlaging van de winstverwachting

InPost: Het feest is voorbij na verlaging van de winstverwachting
SCE Trader

InPost rapporteerde opnieuw sterke omzetgroei over het derde kwartaal van 2025, maar onder de oppervlakte is het beeld duidelijk verzwakt. De Poolse pakketgigant, jarenlang gezien als een van de snelst groeiende logistieke ondernemingen van Europa, verlaagt nu voor het eerst in jaren zijn winstverwachting.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

De omzet en volumes blijven weliswaar stijgen, maar de winstgevendheid en kasstromen dalen scherp. De balans verzwakt, de kosten lopen op, en de beurskoers laat zien dat het vertrouwen wegebt.

  • Het feest is voorbij; wij doen niets met het aandeel.
  • Wij waren al langer sceptisch over hoe InPost structureel beter kon presteren dan de markt.
  • De verzwakkende marges, stijgende schulden en neerwaartse bijstelling van de winstverwachting bevestigen onze visie.

Wij vonden het altijd opmerkelijk hoe InPost, in een sector die structureel kampt met lage marges en hoge investeringsdruk, keer op keer beter presteerde dan sectorgenoten.

Die scepsis blijkt nu volledig terecht. De groei die InPost presenteert is voornamelijk volume-gedreven en wordt gefinancierd met schuld, niet met operationele kasstroom.

Investment view

Wij vinden InPost heel zwak. Bovendien is het technische beeld van het aandeel sinds het najaar van 2024 verslechterd: de koers ligt in een neerwaartse trend. Beleggers beginnen in te zien dat de realiteit niet meer overeenkomt met de groeiverhalen van de afgelopen jaren.

Het bedrijf profiteerde jarenlang van het enthousiasme rond e-commerce en een sterke binnenlandse markt, maar wij waren altijd al sceptisch over de vraag hoe het mogelijk was dat een logistiek bedrijf structureel beter kon presteren dan de markt.

De resultaten over het derde kwartaal bevestigen onze twijfel. De groei blijft weliswaar indrukwekkend in absolute zin, maar de winstkwaliteit, kasstroom en balansverhouding wijzen op structurele verzwakking.

  • Wij doen niets met het aandeel en blijven volledig aan de zijlijn.
  • Wij vonden het altijd vreemd hoe InPost zo lang boven de markt kon presteren in een kapitaalintensieve sector.
  • De cijfers laten duidelijk zien dat de winstgroei op is en de balans kwetsbaarder wordt.

Strategisch gezien bevindt InPost zich op een kantelpunt. De expansie die jarenlang de motor van de winstgroei was, begint zijn tol te eisen. De marges dalen, vooral in het Verenigd Koninkrijk, waar integratiekosten, logistieke druk en IT-investeringen zwaarder wegen dan voorzien.

De overname van Yodel, gepresenteerd als een strategische sprong, blijkt in de praktijk een financiële ballast. Het management benadrukt weliswaar dat de focus ligt op kwaliteit boven volume, maar dat is in werkelijkheid een reactie op interne beperkingen en margedruk.

Financieel gezien neemt de spanning toe. De aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie steeg met 24 procent tot 1,06 miljard Poolse zloty, maar de marge daalde van 33 naar 28 procent.

De omzet groeide met 49 procent tot 3,77 miljard Poolse zloty, gedragen door een volumestijging van 351,5 miljoen pakketten, een plus van 34 procent. De stijging in absolute cijfers verhult echter dat de winst per pakket daalt, en dat de kostengroei de opbrengsten begint te overstijgen.

De Poolse markt blijft winstgevend, met een marge van 49 procent, maar het buitenland trekt het gemiddelde omlaag. In het Verenigd Koninkrijk daalde de marge tot 8,5 procent.

De internationale divisies hebben inmiddels een negatieve vrije kasstroom, terwijl de kapitaaluitgaven opliepen tot 356 miljoen Poolse zloty in het kwartaal. De schuldpositie bedraagt nu 4,6 miljard Poolse zloty, wat overeenkomt met 2,1 keer de aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie.

De financiële lasten zijn op jaarbasis verdubbeld, mede door hogere rentes en negatieve valuta-effecten.

Wij vinden dat InPost zich nu in een fase bevindt waarin groei niet langer winst betekent. De uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk en de eurozone heeft weliswaar schaal opgeleverd, maar geen winststabiliteit.

Het verschil tussen groei in volume en groei in waarde wordt steeds groter. De vrije kasstroom blijft zwak, en de verhouding tussen kapitaaluitgaven en operationele winst verslechtert elk kwartaal.

De verlaging van de winstverwachting – van een groei in de lage tot midden twintig procent naar slechts midden tien procent – is veelzeggend.

De koersontwikkeling versterkt dit beeld. Sinds het najaar van 2024 is het technische patroon duidelijk negatief, met lagere toppen, lagere bodems en aanhoudende verkoopdruk. De markt prijst het bedrijf niet langer als groeiverhaal, maar als een onderneming in consolidatiefase. Het vertrouwen is verdwenen, en dat is zelden tijdelijk.

Wij doen niets met het aandeel. Wij waren altijd al sceptisch over de houdbaarheid van het groeimodel van InPost, en die scepsis is nu volledig gerechtvaardigd. De cijfers, de balans en de koersgrafiek vertellen één verhaal: het feest is voorbij.

Sterke punten

De Poolse activiteiten blijven winstgevend en vormen de ruggengraat van het bedrijf. De combinatie van een efficiënt netwerk van pakketkluizen, een sterke merkpositie en hoge klantentrouw zorgt nog altijd voor een stabiele kasstroom. De schaalgrootte in de thuismarkt biedt een buffer tegen internationale zwakte.

Zwakke punten

De buitenlandse expansie drukt zwaar op de resultaten. De marges in het Verenigd Koninkrijk blijven onder de 9 procent, terwijl de kosten blijven stijgen. De integratie van overgenomen bedrijven is complex en kostbaar, en de verwachte schaalvoordelen blijven uit. De vrije kasstroom in internationale markten is negatief, de schuldpositie neemt toe, en de rente- en valuta-effecten verzwakken de winst verder. Bovendien ligt de koers sinds eind 2024 in een structureel neerwaartse trend, wat het gebrek aan vertrouwen van beleggers benadrukt.

Catalysts

Een vlotte integratie van Yodel, verdere digitalisering van het netwerk en kostenbesparingen kunnen op termijn de marges enigszins stabiliseren. De uitbreiding van het pakketkluisnetwerk in Polen biedt structureel voordeel, maar dat is meer een verdedigingsmechanisme dan een katalysator voor groei. Voorlopig ontbreken echte aanjagers.

Cijfers en outlook

De omzet steeg in het derde kwartaal tot 3,77 miljard Poolse zloty, een stijging van 48,7 procent op jaarbasis. De aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie bedroeg 1,06 miljard Poolse zloty, met een marge van 28 procent – 5,6 procentpunt lager dan een jaar geleden. De nettowinst daalde fors naar 164 miljoen Poolse zloty. De kapitaaluitgaven bedroegen 356 miljoen Poolse zloty, een stijging van ruim 20 procent.

In Polen steeg het volume met 10 procent, terwijl de marges stabiel bleven op 49 procent. In de eurozone groeiden de volumes met 24 procent, maar zonder margeverbetering. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland steeg het volume met 219 procent, maar de marge daalde tot 8,5 procent. De internationale vrije kasstroom was negatief. De nettoschuld liep verder op tot 4,6 miljard Poolse zloty, ofwel 2,1 keer de aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie. De financiële lasten verdubbelden door hogere rentes en ongunstige valuta-effecten.

Voor heel 2025 verwacht InPost een volumegroei van 25 tot 30 procent, een omzetgroei van 35 tot 40 procent en een winstgroei in de midden tien procent. De kapitaaluitgaven blijven hoog, rond 1,9 miljard Poolse zloty, en er zullen ongeveer 15.000 nieuwe pakketkluizen worden geïnstalleerd. Het management waarschuwde dat de integratie van Yodel margedruk blijft veroorzaken, maar blijft vasthouden aan de doelstelling van winstgroei in 2026.

Opmerkelijke zaken

De resultaten bevatten duidelijke signalen van druk op de winstkwaliteit. De afschrijvingen en herstructureringskosten namen fors toe, terwijl de netto financieringslasten verdubbelden door hogere rentes en valuta-effecten. De groep rapporteerde ondanks recordvolumes een dalende marge, wat bewijst dat de schaalvoordelen uitgewerkt zijn. De balans laat een stijgende schuld en een vertragende kasstroom zien, terwijl de investeringsdruk hoog blijft.

Meer achtergrond

InPost bouwde in korte tijd een dominante positie op in Europa, maar de logistieke sector blijft onverbiddelijk. De concurrentie neemt toe, de arbeidskosten stijgen en de prijsruimte is beperkt. De groei in Polen blijft stabiel, maar de internationale strategie blijkt moeilijk winstgevend te maken. De expansie naar het Verenigd Koninkrijk vergde meer kapitaal dan voorzien en levert nog geen tastbare synergieën op.

Conclusie

De cijfers van InPost markeren het einde van de illusie van moeiteloze groei. De winstverwachting is verlaagd, de marges staan onder druk, de schulden stijgen en de koersgrafiek laat sinds eind 2024 een verzwakt beeld zien. Wij doen niets met het aandeel. Het feest is voorbij.


🔵 English version

InPost: the party is over after the profit guidance cut

InPost reported strong third-quarter 2025 revenue growth, but beneath the surface the picture is deteriorating fast. The Polish parcel company—once one of Europe’s logistics success stories—has lowered its full-year profit forecast for the first time in years. Revenue and volumes continue to rise, but profitability, cash flow and balance strength are weakening. The balance sheet is heavier, costs are climbing, and the share price reflects a loss of confidence.

  • The party is over; we are not involved in the stock.
  • We have long been sceptical about how InPost could structurally outperform the broader market.
  • The weaker margins, rising debt and downgraded guidance confirm our view.

We always found it remarkable that InPost, operating in a low-margin, capital-intensive industry, managed to outperform its peers for so long. That scepticism has now been fully vindicated. Growth remains volume-driven and is increasingly financed by debt rather than internal cash flow. Technically, the stock has been weak since late 2024, with a clear downtrend of lower highs and sustained selling pressure. Investors are beginning to realise that the fundamentals no longer match the growth narrative.

Investment view

We believe the party is over for InPost. For years, the company benefited from booming e-commerce demand and a dominant domestic position, but we always questioned how a logistics company could deliver structurally higher profitability than the market. The third-quarter results confirm our doubts. Growth remains visible, but earnings quality, cash generation and leverage metrics are clearly deteriorating.

  • We stay out of the stock and remain fully on the sidelines.
  • We always found it odd that InPost could sustain superior performance in such a capital-heavy business.
  • The new data show that profitability is flattening and the balance sheet is becoming more fragile.

Strategically, InPost is at an inflection point. The expansion that once fuelled its growth is now undermining profitability. Margins are falling sharply in the United Kingdom as integration costs, logistics pressure and IT investments mount. The acquisition of Yodel, billed as a strategic leap, has turned into a financial burden. Management’s mantra of “quality over volume” reflects operational constraints more than deliberate strategy.

Financially, stress is building. Adjusted earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation rose 24 percent to 1.06 billion Polish zloty, but margins fell from 33 to 28 percent. Revenue rose 49 percent to 3.77 billion zloty, driven by 351.5 million parcels (+34 percent). Yet profit per parcel declined and cost inflation is eroding gains.

Poland remains the profit engine with margins around 49 percent, but international operations drag down the group average. UK margins collapsed to 8.5 percent. International free cash flow turned negative while capital expenditure increased to 356 million zloty. Net debt rose to 4.6 billion zloty, equal to 2.1 times adjusted earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation, while financing costs doubled due to higher rates and currency losses.

Growth no longer equals profit. The gap between volume expansion and value creation is widening. Free cash flow remains weak, and capital intensity keeps increasing. The guidance cut—from growth in the low-to-mid twenties to mid-teens—shows that the easy phase is over.

The chart confirms the story. Since autumn 2024, the technical setup has been weak, with lower highs, lower lows and steady selling pressure. The market no longer prices InPost as a growth name but as a maturing, capital-heavy operator. Confidence has faded.

We remain on the sidelines. Our long-standing scepticism about the sustainability of InPost’s performance is now fully validated. Financial trends, operational strain and technical weakness all point the same way: the party is over.

Strengths

The Polish operations remain profitable and provide the group’s financial backbone. The dense parcel locker network, brand loyalty and efficiency continue to generate steady domestic cash flow that cushions international weakness.

Weaknesses

International expansion weighs heavily on results. UK margins are low, integration is costly and international free cash flow is negative. Rising depreciation, higher financing costs and increasing leverage have weakened earnings quality. The share chart has been in a clear downtrend since late 2024, signalling a sustained loss of investor confidence.

Catalysts

Successful Yodel integration, further digital automation and cost discipline could gradually stabilise margins. Expansion of the Polish locker network offers long-term efficiency gains, but these are defensive rather than growth catalysts.

Financials and outlook

Third-quarter revenue rose 48.7 percent to 3.77 billion zloty. Adjusted earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation totalled 1.06 billion zloty, with margin compression from 33 to 28 percent. Net profit dropped to 164 million zloty. Capital expenditure reached 356 million zloty, up more than 20 percent year on year.

Poland’s volumes rose 10 percent with margins near 49 percent. Eurozone volumes advanced 24 percent with flat profitability. UK and Ireland volumes surged 219 percent from acquisitions, but margins declined to 8.5 percent. International free cash flow remained negative. Net debt rose to 4.6 billion zloty, or 2.1 times adjusted earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation. Financial costs doubled due to higher rates and adverse currency moves. For 2025, management expects parcel growth of 25–30 percent, revenue growth of 35–40 percent and profit growth in the mid-teens. Capital expenditure will remain elevated at 1.9 billion zloty with 15,000 new lockers planned.

Notable items

Depreciation and restructuring costs rose sharply, mainly tied to acquisitions. Net financial expenses doubled due to higher interest rates and currency effects. Despite record volumes, group margins fell, confirming that scale no longer compensates for cost inflation.

Background

InPost has built a strong European footprint, but logistics remains a brutally competitive business. Expansion into the UK has stretched the balance sheet, while expected synergies have yet to appear. Rising labour costs, inflation and competition limit pricing power. The growth model that worked in Poland is proving difficult to replicate in more complex, high-cost markets.

Conclusion

InPost’s results mark the end of effortless expansion. Profit guidance has been cut, margins are shrinking, leverage is rising and the share chart has weakened markedly since late 2024. We have long been sceptical about how the company could structurally outperform the market, and that scepticism has now been fully confirmed. We remain out of the stock. The party is over.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.