Navigation

Herhaling: Ebusco: nog steeds kans op omvallen bedrijf - een analyse en blik op het aandeel

Herhaling: Ebusco: nog steeds kans op omvallen bedrijf - een analyse en blik op het aandeel
SCE Trader

[Dit bericht is op woensdag in de feed geplaatst en wordt nu onbewerkt herhaald.]

Ebusco $EBUS is een prachtig bedrijf als Nederlandse fabrikant van elektrische bussen. Het heeft de afgelopen paar jaar en ook in 2024 meerdere financieringsinitiatieven ondernomen om hun operationele en kapitaalbehoeften te dekken. Ondanks hun optimistische prognoses voor omzet- en EBITDA-groei, wordt het bedrijf geconfronteerd met aanzienlijke operationele en financiële uitdagingen.

Dit artikel biedt een overzicht van onze visie met de belangrijkste bevindingen uit recente jaarverslagen en overige documenten, waarbij we zoals eerder aangegeven er vanuit gaan dat het bedrijf het op eigen kracht niet gaat redden en het aandeel een waarde rond nul heeft waar we reeds ook eerder op hebben gewezen.

Onze visie op het aandeel

Voordat we verder gaan eerst onze visie op het aandeel. Gezien de huidige financiële en operationele situatie van Ebusco, zijn wij al langer voorzichtig met dit aandeel. De kans, hoe sympathiek het bedrijf ook is, dat Ebusco het niet gaat redden zonder overheidssteun of een grote partner achten wij nog steeds reëel.

Tel daarbij op dat er de laatste tijd geen nieuwe grote orders zijn gemeld en je kan niet anders concluderen dan dat het bedrijf in nog grotere financiële problemen komt.

Ebusco kampt reeds met aanzienlijke financiële uitdagingen, waaronder een daling van de kasreserves van €95,2 miljoen eind 2022 naar €27,9 miljoen eind 2023. Het nettoverlies in 2023 was €120,1 miljoen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het verlies van €32,2 miljoen in 2022. Deze cijfers wijzen op een ernstige liquiditeitscrisis en een verhoogd risico op insolventie.

Ondanks enkele nieuwe orders in 2024, blijft de totale orderintake laag in vergelijking met eerdere jaren. Ook de nieuwe financieringen gaan niet werken en is puur verliesfinanciering.

Ebusco heeft meerdere financieringsinitiatieven gelanceerd, waaronder een versnelde bookbuild offering en een converteerbare obligatie. Deze maatregelen, samen met de uitbreiding van kredietfaciliteiten, benadrukken de dringende behoefte aan werkkapitaal en liquiditeit.

Bovendien hebben leveringsketen-problemen en arbeidstekorten geleid tot vertragingen in de productie, wat de operationele efficiëntie en winstgevendheid verder onder druk zet.

De afhankelijkheid van externe financiering verhoogt het risico voor investeerders, vooral als deze maatregelen niet het gewenste effect hebben. En daar lijkt het wel op nu het stil is met nieuwe orders.

In december 2023 kondigde Ebusco een particuliere plaatsing van converteerbare obligaties aan om het werkkapitaal te vergroten. Deze obligaties lopen af in december 2026 en vereisen goedkeuring van de aandeelhouders tijdens een Buitengewone Algemene Vergadering op 29 januari 2024.

Aangezien Ebusco dan waarschijnlijk nog steeds financiële tekorten heeft, moet het opnieuw lenen of kiezen voor een emissie. Daarnaast heeft Ebusco eerder besprekingen gestart met geldschieters om hun bestaande kredietfaciliteiten uit te breiden en te verhogen. Dat is ook ten dele gelukt, maar opnieuw is dit niets anders dan het dichten van een gat in de dijk en ergens anders ontstaan nieuwe problemen die een nieuw financieel gat veroorzaken dat gedicht moet worden zolang de order backlog niet aanzienlijk verbetert.

Operationele en financiële uitdagingen

In 2023 had Ebusco te maken met aanzienlijke verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten, wat leidde tot productie-inefficiënties en hogere kosten.

Deze problemen hebben de financiële prestaties aanzienlijk beïnvloed. De output van busproductie was lager dan verwacht, wat resulteerde in vertragingen en verhoogde kosten. Dit is in 2024 niet verbeterd.

Uit de jaarverslagen blijkt dat de omzet van Ebusco in 2023 €102,4 miljoen bedroeg, een daling ten opzichte van €111,6 miljoen in 2022. Het nettoverlies steeg naar €120,1 miljoen, vergeleken met een verlies van €32,2 miljoen in 2022.

De kasreserves daalden drastisch van €95,2 miljoen eind 2022 naar €27,9 miljoen eind 2023. Ebusco had aanzienlijke voorraden van €106,5 miljoen en contractactiva van €67,6 miljoen, wat wijst op problemen met het omzetten van productie naar inkomsten. En dat niet alleen, de totale omzet in verhouding met de schulden en orders is zwaar uit balans.

Prognoses en realiteit

In december 2023 verwachtte Ebusco een omzet van meer dan €300 miljoen in 2024, gebaseerd op de uitvoering van bestaande klantorders. Echter, gezien de operationele problemen in 2023, was deze prognose zeer optimistisch en onhaalbaar zonder significante verbeteringen in de operationele efficiëntie. Immers, anders worden orders later uitgevoerd en daalt de gerealiseerde omzet over een bepaalde periode.

Doordat het moment van uitvoering wordt vertraagd, betekent dit automatisch hogere overheadkosten en de kans dat deze orders uiteindelijk met nauwelijks enige marge worden gefabriceerd.

Ondanks een negatieve EBITDA van €95,7 miljoen in 2023, verwachtte Ebusco een positieve EBITDA voor 2024. Dit lijkt onwaarschijnlijk gezien de huidige operationele inefficiënties en de noodzaak voor aanzienlijke kostenbesparingen.

Met andere woorden: de kans dat het bedrijf niet aan de verwachtingen kan voldoen is aanzienlijk. Dit ook gezien concurrentie van grote busbedrijven en momenteel tijdelijk zwakkere algehele marktomstandigheden met betrekking tot nieuwe orders.

Zaken die niet zijn uitgekomen en andere problemen

Ebusco's prognoses voor 2024 waren gebaseerd op optimistische aannames die mogelijk niet worden gerealiseerd door de aanhoudende operationele uitdagingen.

De verwachte omzet van meer dan €300 miljoen en een positieve EBITDA lijken dus moeilijk haalbaar zonder significante verbeteringen in de operationele efficiëntie. De bedrijfskosten blijven hoog door leveringsketenproblemen en arbeidstekorten, en de productie-output blijft achter bij de verwachtingen.

Deze factoren dragen bij aan een aanzienlijke onzekerheid over het vermogen van Ebusco om hun financiële doelen te bereiken.

Resumerend

Ondanks aanzienlijke inspanningen om de financiële positie te versterken door middel van verschillende financieringsinitiatieven, blijft Ebusco geconfronteerd met grote operationele en financiële uitdagingen.

De optimistische prognoses voor 2024 lijken onhaalbaar zonder fundamentele verbeteringen in de operationele efficiëntie en kosteneffectiviteit. Wij zijn voorzichtig en houden er rekening mee dat de huidige financiële situatie en de aanhoudende operationele problemen tot de ondergang van het bedrijf kunnen leiden in de huidige vorm. Dat zouden we trouwens jammer vinden, omdat het een mooi bedrijf is.

Wat dat betreft hopen we op overheidssteun. Als aandeelhouder heb je daar niets aan, maar een nieuw geval zoals DAF dat voor een appel en een ei werd verkocht aan Paccar en nu sterk winstgevend is, zou helemaal jammer zijn.

Al met al blijven wij weg uit het aandeel en voorzien de kans dat het bedrijf het zelfstandig niet gaat redden.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.