Navigation

Daimler Truck: Winst daalt 40% - Outlook volgens ons te optimistisch

Daimler Truck: Winst daalt 40% - Outlook volgens ons te optimistisch
SCE Trader

Daimler Truck $DTG publiceerde zijn resultaten over het derde kwartaal van 2025 en liet een stevige terugval in de winst zien. Ondanks de daling handhaafde het concern zijn jaarprognoses, verwijzend naar herstel in Noord-Amerika en een stabiele dynamiek in Europa.

De cijfers schetsen echter een duidelijk beeld: de vraag blijft zwak, de prijskracht neemt af en de marges staan structureel onder druk. Het bedrijf presenteert zich als solide, maar het economische klimaat en de marktrealiteit maken dat optimisme lastig te rechtvaardigen.

Daimler Truck blijft een van de meest kwalitatieve industriële ondernemingen in Europa, met sterke merken, een technologische voorsprong in elektrische aandrijvingen en een uitstekende balans.

Toch lijkt het vertrouwen dat het management uitstraalt niet volledig in lijn met de marktrealiteit. De vrachtmarkt in Noord-Amerika is verzwakt, de Europese orderinstroom vlakt af en de marges zakken sneller dan de omzet.

Investment view

Wij doen niets met het aandeel Daimler Truck. Hoewel het concern kwalitatief sterk is en een duidelijke langetermijnstrategie volgt, vinden wij dat de handhaving van de outlook te optimistisch is. De cijfers tonen een scherpe daling van de winstgevendheid, terwijl de marges en volumes nauwelijks voldoende zijn om de hogere kosten te dragen. Het bedrijf blijft goed geleid, maar de markt waarin het opereert is cyclisch en uitdagend.

  • Wij doen niets met het aandeel.
  • Daimler Truck blijft kwalitatief sterk, maar de margedruk is structureel.
  • De handhaving van de outlook achten wij niet houdbaar.

Strategisch staat Daimler Truck op een kruispunt. De onderneming blijft investeren in de overgang naar elektrische en waterstofaangedreven trucks, maar dat traject vergt hoge investeringen en drukt op korte termijn op de winst. De internationale markten vertonen uiteenlopende trends: in Europa is de vraag redelijk stabiel, terwijl Noord-Amerika zwakte laat zien en Azië nog altijd worstelt met lagere exportvolumes.

De marges zijn duidelijk gedaald, wat laat zien dat de prijskracht afneemt. Het bedrijf compenseert dit deels met kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen, maar die effecten zijn tijdelijk. Het operationele profiel verslechtert en het tempo van winstherstel blijft traag. De onderneming kampt met stijgende energiekosten, hogere loonkosten en een verschuiving naar goedkopere truckmodellen in de ordermix.

De balans blijft wel degelijk solide. Daimler Truck beschikt over voldoende liquiditeit, een goede kaspositie en toegang tot kredietfaciliteiten. De vrije kasstroom is positief, maar dat komt vooral door lagere investeringen en een afbouw van voorraden. De winstkwaliteit neemt af en dat zien we terug in de verhouding tussen operationele kasstroom en nettowinst, die steeds verder uiteenloopt.

Wij vinden dat de outlook, waarin het bedrijf vasthoudt aan een aangepaste winst vergelijkbaar met 2024, weinig geloofwaardig is. De markten laten structurele tekenen van verzwakking zien, vooral in Noord-Amerika, waar de transportactiviteit blijft teruglopen. Als de volumes verder dalen, kan het moeilijk worden om de marges op peil te houden. Wij blijven daarom aan de zijlijn.

Sterke punten

Daimler Truck beschikt over sterke merken zoals Mercedes-Benz Trucks, Freightliner en Western Star, die wereldwijd een uitstekende reputatie hebben. Het bedrijf heeft een goed gediversifieerde productie en beschikt over schaalvoordelen die het in staat stellen kosten te drukken. De balans is solide, de kasstromen blijven positief en de onderneming blijft winstgevend, ook in een dalende markt.

Daarnaast biedt de focus op elektrificatie en alternatieve aandrijvingen een structureel concurrentievoordeel op langere termijn. Daimler Truck investeert consequent in innovatie en blijft toonaangevend in technologie.

Zwakke punten

De marges staan onder druk en het bedrijf slaagt er niet in om prijsstijgingen door te voeren in lijn met de kosteninflatie. In Noord-Amerika daalde de operationele winst met 64 procent, wat een teken is van structurele zwakte. De Europese divisie kan dat verlies niet opvangen, terwijl de Aziatische activiteiten te klein zijn om voor balans te zorgen.

Daarbij komt dat de markten waarin Daimler Truck actief is, cyclisch en gevoelig blijven voor macro-economische schommelingen. De handhaving van de outlook lijkt meer bedoeld om vertrouwen uit te stralen dan op feiten te berusten.

Catalysts

Een eventuele opleving van de transportactiviteit in Noord-Amerika zou op termijn de marges kunnen ondersteunen, maar er zijn geen aanwijzingen dat dit op korte termijn gebeurt. De verdere uitrol van elektrische trucks kan structureel voordeel opleveren, vooral bij overheidssteun of belastingvoordelen. Daarnaast zou een consolidatie in de sector voor meer prijsdiscipline kunnen zorgen.

Voorlopig ontbreken echter concrete katalysatoren. De markten zijn stabiel tot zwak, en de vooruitzichten voor de vrachtdiensten blijven matig.

Cijfers en outlook

De omzet in het derde kwartaal kwam uit op 13,1 miljard euro, een daling van 6 procent op jaarbasis. De aangepaste winst voor rente en belastingen bedroeg 716 miljoen euro, vergeleken met 1,19 miljard euro een jaar eerder, een daling van 40 procent. Dat lag onder de analistenverwachting van 729 miljoen euro.

De nettowinst bedroeg 463 miljoen euro, tegen 780 miljoen euro vorig jaar. De vrije kasstroom kwam uit op 1,1 miljard euro, grotendeels door een afbouw van voorraden. De nettoschuld steeg licht tot 8,7 miljard euro. Het aantal bestellingen bleef stabiel op 93.923 voertuigen, maar de samenstelling van de orderportefeuille verschoof naar goedkopere modellen met lagere marges.

De divisie Trucks North America rapporteerde een operationele winst van 257 miljoen euro, een daling van 64 procent op jaarbasis. Mercedes-Benz Trucks noteerde 319 miljoen euro, net onder de verwachting van 329 miljoen euro. De Aziatische activiteiten realiseerden een winst van 68 miljoen euro, terwijl de busdivisie de omzet met 7 procent zag stijgen, maar de winst vlak hield.

Het management handhaafde de outlook en verwacht voor geheel 2025 een aangepaste winst die vergelijkbaar is met 2024. De onderneming gaat uit van een stabilisatie van de markten in de eerste helft van 2026, maar wij achten dat scenario niet realistisch.

Opmerkelijke zaken

Daimler Truck hield zijn dividend- en aandeleninkoopprogramma’s ongewijzigd, ondanks de duidelijke winstdaling. Dat lijkt een signaal naar beleggers te zijn dat de balans sterk genoeg is, maar het zet de geloofwaardigheid van de winstdoelen onder druk.

Daarnaast valt op dat de kasstroomontwikkeling positief is, maar voornamelijk dankzij werkkapitaalbewegingen en lagere investeringen. De operationele winst en de winst per aandeel staan duidelijk onder druk. Ook blijft het personeelsbestand hoog, ondanks eerdere kostenbesparingsprogramma’s.

Meer achtergrond

Daimler Truck werd in 2021 afgesplitst van Mercedes-Benz en is sindsdien de grootste fabrikant van zware vrachtwagens ter wereld. Het bedrijf heeft productielocaties in meer dan 30 landen en een sterke aanwezigheid in Europa en Noord-Amerika. De focus op alternatieve aandrijvingen zoals waterstof en elektriciteit versterkt de technologische positie, maar zorgt voor hoge investeringskosten.

De vraag in de vrachtmarkt blijft sterk afhankelijk van de economische cyclus. Hogere rentes, dalende vervoersvolumes en voorzichtig investeringsgedrag van transportbedrijven zorgen voor een moeilijke omgeving.

Conclusie

Daimler Truck blijft een kwalitatief en strategisch sterk bedrijf met een solide balans en sterke merken. Toch laten de resultaten van het derde kwartaal zien dat de marges structureel onder druk staan en dat de winstgevendheid sneller daalt dan de omzet. De handhaving van de outlook lijkt te optimistisch, gezien de zwakkere marktdynamiek in Noord-Amerika en de aanhoudende kostendruk.

Wij doen niets met het aandeel. Daimler Truck blijft op lange termijn interessant vanwege zijn technologische positie, maar op korte termijn verwachten wij geen verbetering in winstgevendheid. De margedruk, de cyclische tegenwind en de trage markt maken het aandeel voor nu onaantrekkelijk.


🔵 English version

Daimler Truck: profit down 40%, outlook too optimistic in our view

Daimler Truck released its third-quarter 2025 results, showing a sharp 40 percent drop in profit. Despite the decline, the group reaffirmed its full-year guidance, citing resilience in Europe and recovery signs in North America. Yet the underlying picture remains weak: demand is soft, pricing power is eroding, and margins are structurally under pressure. The company remains solid, but management optimism is increasingly at odds with market reality.

Daimler Truck remains one of Europe’s highest-quality industrial companies, backed by strong brands, advanced technology in electrified powertrains, and a healthy balance sheet. Still, management confidence does not fully align with the macro environment. Freight markets in North America remain soft, European orders are flattening, and margins are compressing faster than revenue.

Investment view

We are not involved in the stock. Daimler Truck is a fundamentally strong company with a clear long-term strategy, but we see the maintained outlook as overly optimistic. The sharp profit decline shows that higher costs and weaker pricing are eroding the company’s operating leverage. Daimler Truck remains well managed, but it operates in a cyclical and challenging environment.

  • We stay on the sidelines.
  • Daimler Truck remains high quality, but margin pressure is structural.
  • The outlook is not sustainable in our view.

Strategically, Daimler Truck stands at a crossroads. The company continues to invest heavily in electric and hydrogen-powered trucks, but these investments weigh on near-term profitability. Market trends are diverging: Europe remains relatively stable, while North America is softening and Asia is constrained by lower export demand.

Margins have compressed significantly, indicating reduced pricing power. Cost savings and efficiency gains have helped mitigate part of the pressure, but these effects are temporary. Rising energy and labour costs, combined with a shift toward lower-margin truck models, are constraining earnings.

The balance sheet remains sound, supported by ample liquidity and strong access to funding. Free cash flow is positive, primarily due to lower capital spending and inventory reductions. However, earnings quality is deteriorating, as reflected in the widening gap between operating cash flow and net income.

We view management’s decision to maintain full-year guidance as overly optimistic. The company targets adjusted earnings comparable to 2024, yet both North American and European freight markets are weakening. If volumes continue to decline, it will be difficult to sustain margins. We therefore remain on the sidelines.

Strengths

Daimler Truck benefits from globally recognized brands such as Mercedes-Benz Trucks, Freightliner and Western Star. The group has efficient manufacturing capabilities, global scale and robust financial flexibility. It remains profitable even through the downcycle.

Its strategic focus on electrification and alternative powertrains provides a long-term competitive advantage, while continuous investment in innovation reinforces its technology leadership.

Weaknesses

Margins are under sustained pressure. The North American division’s operating profit fell 64 percent, reflecting structural weakness. Europe cannot offset this decline, and Asia remains too small to provide balance. The company’s ability to pass on cost inflation is limited, and the guidance appears overly confident given the macro headwinds.

The truck market remains cyclical and highly sensitive to economic activity. Management’s upbeat tone contrasts with the current soft demand environment.

Catalysts

A recovery in freight activity in North America could eventually stabilise margins, but there are no signs of near-term improvement. Successful commercialisation of electric and hydrogen models could become a longer-term driver, while industry consolidation might improve pricing discipline.

In the short term, however, tangible catalysts are lacking. The market remains stable to weak, with muted transport demand.

Financials and outlook

Revenue declined 6 percent year on year to 13.1 billion euros. Adjusted earnings before interest and taxes dropped to 716 million euros, compared with 1.19 billion euros a year earlier, and came in slightly below consensus. Net profit fell to 463 million euros, down from 780 million euros in Q3 2024.

Free cash flow was 1.1 billion euros, mainly driven by working capital movements and lower investment spending. Net debt increased slightly to 8.7 billion euros. Order intake was stable at 93,923 units, though the mix shifted toward lower-margin models.

Trucks North America posted an operating profit of 257 million euros, down 64 percent year on year. Mercedes-Benz Trucks reported 319 million euros, slightly below expectations, while Asia contributed 68 million euros. The bus division grew revenue by 7 percent but delivered flat earnings.

Management reaffirmed its 2025 outlook, targeting adjusted earnings broadly in line with 2024 levels, but we see this as unrealistic. Margins are near the lower end of guidance, and pricing pressure is intensifying.

Notable items

The company kept its dividend and share buyback programmes unchanged despite the profit decline, which raises questions about the sustainability of its payout policy. Cash flow was positive but largely driven by temporary factors such as inventory reductions. Operating profit and earnings per share are trending lower, while headcount remains high despite cost-cutting plans.

Background

Spun off from Mercedes-Benz in 2021, Daimler Truck is the world’s largest manufacturer of heavy-duty trucks, with operations in over 30 countries and a strong footprint in Europe and North America. The company’s investments in hydrogen and electric propulsion reinforce its technology leadership but entail significant upfront costs.

Freight demand remains cyclical and closely tied to industrial output. High interest rates, slowing transport volumes and cautious fleet investment keep the short-term outlook subdued.

Conclusion

Daimler Truck remains a high-quality industrial leader with strong brands, sound financials and advanced technology. However, the third-quarter results underscore structural margin erosion and a faster-than-expected decline in profitability. The reaffirmed guidance looks overly optimistic in light of weaker freight demand and persistent cost pressures.

We are not involved in the stock. Daimler Truck’s long-term positioning is strong, but the short-term setup lacks appeal. Margin pressure, cyclical headwinds and limited earnings visibility make the shares unattractive for now.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.