Navigation

Colruyt: Zwakke cijfers en strategische reorganisatie - Analyse aandeel

Colruyt: Zwakke cijfers en strategische reorganisatie - Analyse aandeel
pro
SCE Trader

De cijfers zijn aan de zwakke kant en ondanks een strategische herschikking in Frankrijk blijven de marges onder druk staan. De markt beloont de efficiëntie niet meer automatisch, zeker niet in een hypercompetitieve Belgische markt met lage inflatie.

Visie op het aandeel

We blijven afzijdig van Colruyt. De cijfers tonen een lichte omzetstijging (+1,1%) tot €10,96 miljard, maar de marges staan onder druk: de EBITDA daalde met 3,9% tot €859 miljoen en het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam 5% lager uit op €446 miljoen.

Dit is niet het soort winstontwikkeling waarop we willen inzetten. De verkoop van de Franse activiteiten is begrijpelijk, maar onderstreept ook dat Colruyt daar strategisch geen vuist kon maken.

Strategisch bekeken probeert Colruyt zich opnieuw scherp te positioneren: met de oprichting van Vasco International Trading wil men de inkoopmacht versterken, en er wordt stevig ingezet op vertical integration en kostencontrole.

Maar tegelijk blijft het Belgische supermarktlandschap extreem concurrerend en drukt het automatische loonindexeringssysteem op de marges.

Nieuwe overnames zoals Delitraiteur en Foodbag zijn eerder ondersteunend dan transformerend.

De verkoop van de Franse activiteiten (81 winkels en 44 tankstations voor €215 miljoen) is een logische zet, want de verliezen liepen daar jaarlijks op tot boven de €20 miljoen. Maar het betekent ook dat de groep zich terugplooit op de thuismarkt, waar het marktaandeel overigens daalde van 29,3% naar 29,0%. Zelfs met de overname van Match- en Smatch-winkels, die voorlopig als Comarkt opereren, zien we nog geen kentering in de operationele trend.

Er zijn positieve strategische bewegingen, maar vooralsnog ontbreekt de overtuigingskracht in de cijfers. De herhaalde nadruk op langetermijnvisie en duurzaamheid klinkt goed, maar vertaalt zich voorlopig niet in winstgroei. Enkel bij een fors lagere waardering of significante strategische doorbraak zou onze houding kunnen veranderen.

  • Dalende marges: ondanks een hogere brutowinstmarge (30%), daalde de EBITDA met 3,9% en EBIT met 5%. De margedruk is structureel.
  • Franse activiteiten mislukt: operationeel verlies >€20 miljoen. De verkoop aan Groupement Mousquetaires is een exit, geen succes.
  • Loondruk en kosten: automatische indexering in België zorgt voor structureel hogere loonkosten, deels gecompenseerd door lagere energie en efficiëntieverbetering.
  • Marktaandeelverlies: Belgische marktaandeel daalde ondanks acquisities. Colruyt Laagste Prijzen staat onder toenemende druk.
  • Sterk concurrentieveld: veel nieuwe zelfstandige winkels, o.a. open op zondag, tasten het klassieke model aan.

Positieve en negatieve katalysatoren

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.