Navigation

BYD verbreekt snelheidsrecord: Europese autobouwers kunnen het wel vergeten

BYD verbreekt snelheidsrecord: Europese autobouwers kunnen het wel vergeten
pro
SCE Trader

De Chinese automaker BYD heeft met de U9 Xtreme EV een nieuw wereldrecord gevestigd. Op het ATP-testcircuit in Duitsland bereikte de wagen een topsnelheid van 496 kilometer per uur, oftewel 308 mijl per uur.

Daarmee versloeg BYD de Bugatti Chiron en mag het zich nu eigenaar noemen van de snelste productiewagen ter wereld.

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.

Dit nieuws benadrukt niet alleen de technologische kracht van BYD, maar legt ook bloot hoe groot de structurele voorsprong van China is geworden in de auto-industrie. Voor Europese autobouwers wordt deze achterstand vrijwel onmogelijk nog in te halen.

Technologische doorbraak

  • Topsnelheid 496 km/u (308 mph) – sneller dan Bugatti Chiron
  • 2.978 pk vermogen – ongeëvenaard prestatieniveau voor een EV
  • 80 kWh LFP-batterij – compact en efficiënt energiepakket
  • 1.200 volt-platform – baanbrekende architectuur
  • Nieuwe Blade Battery – dual-layer cooling en 30C ontlading
  • 170% hogere energiedichtheid – vergeleken met de 800V-versie
  • 500 kW laadsnelheid – ultrasnel laden, veel sneller dan Europese systemen
  • Vier elektromotoren – elk tot 30.000 toeren per minuut
  • 0,1 mm siliciumstaal – primeur in massaproductie, efficiënter en lichter

Batterijvoorsprong in China

De sleutel tot dit succes ligt mede in de batterijtechnologie. China is inmiddels onbetwist leider op dit terrein. BYD produceert niet alleen auto’s maar ontwikkelt en bouwt ook zijn eigen batterijen, zoals de Blade Battery. Daarmee onderscheidt het bedrijf zich van Europese concurrenten die grotendeels afhankelijk blijven van externe leveranciers.

Daarnaast is er CATL, de grootste batterijproducent ter wereld. Dit bedrijf opereert onafhankelijk van BYD, maar speelt eveneens een dominante rol in de wereldwijde markt.

Samen maken deze Chinese giganten duidelijk dat de batterij-industrie stevig in China verankerd is en dat Europa daar geen tegenwicht tegenover kan stellen.

Europese achterstand

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.