Navigation

Herhaling: Auto's EU: midden-laag segment gaat het op de manier niet redden

Herhaling: Auto's EU: midden-laag segment gaat het op de manier niet redden

[Dit bericht is op vrijdag in de feed geplaatst en wordt nu onbewerkt herhaald.]

De Europese auto-industrie, vooral de fabrikanten zoals Stellantis, Renault en Volkswagen die actief zijn in het middensegment en lage segment, staan op een beslissend moment. De kans dat deze bedrijven het niet gaan redden als er niet snel rigoureuze stappen worden ondernomen is niet weg te denken.

Wij gaan dan ook bij de huidige stand van zaken niks doen met auto-aandelen zoals Stellantis, Renault en Volkswagen. De kans dat de koersen van deze aandelen nog veel verder gaan dalen zou ons niet verbazen. (Zie ook dit artikel over Volkswagen.)

Terwijl premiummerken zoals BMW en Mercedes zich richten op technologische innovatie in het hogere segment, ondervinden de middelgrote en goedkopere modellen stevige concurrentie van Chinese fabrikanten en van de traditionele Japanse en Koreaanse automerken.

In 2024 worden de uitdagingen scherper, zowel door toegenomen kosten als technologische achterstanden en minder subsidie.

Druk van concurrentie uit Azië

Chinese fabrikanten zoals BYD en Nio en anderen, vormen een steeds groter concurrentieprobleem voor Europese merken. Ondanks dat hun positie in Europa nu nog klein is. Maar in hun thuismarkt China juist sterk en daar verdrukken ze de Europeanen.

Ze hebben toegang tot goedkopere arbeidskrachten, efficiëntere productieprocessen, en ontvangen bovendien aanzienlijke overheidssteun. Dit stelt hen in staat om elektrische voertuigen (EV's) tegen veel lagere prijzen aan te bieden dan Europese autofabrikanten kunnen produceren.

Chinese bedrijven hebben niet alleen hun EV-technologie geperfectioneerd, maar ook schaalvoordelen behaald door innovatieve productieprocessen zoals giga casting. Dit helpt hen de productiekosten drastisch te verlagen en sneller te reageren op veranderingen in de marktvraag. Europa blijft hier voorlopig achter, vooral in batterijtechnologie en snellaadinnovaties, mede veroorzaakt door een stroperig in Brussel.

Structurele problemen Europese automobielmarkt

Naast de concurrentie uit Azië wordt de Europese markt zelf geconfronteerd met tal van uitdagingen. Inflatie en stijgende arbeidskosten treffen autofabrikanten harder dan in andere regio's, wat de productiekosten verder opdrijft.

Bovendien is er een afname in de vraag naar EV's in sommige Europese markten, wat voor veel fabrikanten onverwacht is. Daar komt bij dat het steeds moeilijker wordt om te blijven investeren in fossiele technieken en tegelijkertijd in nieuwe groene oplossingen zoals EV's. Dit kost te veel geld.

Veranderende Bedrijfsmodellen

Europese autofabrikanten zoeken naar oplossingen om de concurrentie bij te benen. Eén van de belangrijkste strategieën is samenwerking. Deze aanpak biedt enige verlichting, maar is slechts een onderdeel van de bredere aanpassingen die nodig zijn om de marktpositie te handhaven.

Toeleveringsketen

De uitdagingen voor autofabrikanten strekken zich ook uit naar de toeleveringsketen. Veel toeleveranciers zijn nog sterk afhankelijk van bestellingen voor traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren.

Nu de verschuiving naar EV's versnelt, worden deze bedrijven geconfronteerd met afnemende vraag, waardoor zij zich moeten aanpassen of consolideren. Dit zet druk op de toeleveranciers om te diversifiëren naar de productie van componenten voor EV's of zich volledig te herstructureren. Echter, daar loop China in voor wat de uitdaging erg moeilijk maakt.

EV's hebben ook een andere architectuur en vergen minder onderdelen, wat gevolgen heeft voor toeleveranciers die voornamelijk onderdelen voor verbrandingsmotoren leveren.

Lessen uit andere industrieën: DAF

De Europese auto-industrie kan leren van eerdere industriële verschuivingen binnen Europa, zoals de textiel-, scheepsbouw-, en staalindustrie, die zich allemaal hebben moeten aanpassen aan globalisering en de verschuiving van productie naar lagere kostengebieden. Deze voorbeelden onderstrepen het belang van aanpassingsvermogen en het vermogen om te innoveren binnen een veranderende markt.

Lukt dat niet, dan is het zelfs over en sluiten voor deze bedrijven. Iets dat niet ondenkbaar is. Kijk maar eens naar DAF, één van de beste vrachtwagenbouwers die in de jaren negentig ten onder ging

Toekomstperspectief

De toekomst van de Europese autofabrikanten hangt af van hun vermogen om technologische innovaties te omarmen en hun kostenstructuren te herzien. Naast samenwerking en fusies met andere fabrikanten is het essentieel dat Europese overheden ondersteunende maatregelen blijven bieden, zoals subsidies voor onderzoek en ontwikkeling in elektrische en autonome voertuigen.

Uiteindelijk zullen bedrijven zoals Stellantis, Renault en Volkswagen niet alleen moeten concurreren op kosten, maar ook op technologie en merkwaarde. Europese autofabrikanten moeten sneller innoveren op het gebied van batterijtechnologie, voertuigconnectiviteit, en oplaadinfrastructuur om relevant te blijven in een steeds digitaler en elektrisch tijdperk.

De beslissingen die vandaag worden genomen, zullen de toekomst van de industrie voor het komende decennium bepalen. Als de Europese auto-industrie haar kracht wil behouden, moet ze snel en strategisch handelen.

Zo niet, dan dreigen fabrikanten in het middensegment en lage segment hun positie op de wereldmarkt te verliezen. En de kans dat deze aandelen dalen is dan ook erg groot. Wij blijven voor nu dan ook weg uit de aandelen Stellantis, Renault en Volkswagen en sluiten veel lagere koersen niet uit.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.