Airbus met cijfers: Toont kracht met defensie kers op de taart - Het aandeel en meer

Airbus heeft in het eerste kwartaal van 2025 beter dan verwachte cijfers gepresenteerd. De omzet steeg met 6% naar €13,54 miljard en de aangepaste EBIT kwam uit op €624 miljoen, 8% hoger dan vorig jaar.
Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.
Ondanks een daling in leveringen toonde het bedrijf veerkracht dankzij gunstige valuta-effecten en solide prestaties van de defensie- en helikopterdivisies.
Visie op het aandeel

Wij zitten al op een stijging van het aandeel en zoeken een geschikt moment om bij te kopen. Zie ook de database.
De cijfers van Airbus over het eerste kwartaal van 2025 onderstrepen de kracht van het bedrijf in een uitdagende macro-economische omgeving.
Hoewel de levering van commerciële vliegtuigen daalde van 142 naar 136 eenheden, bleef de omzetgroei op peil door gunstige valuta-effecten en een sterke bijdrage van defensie en helikopters. Dit laat zien dat Airbus in staat is om tegenwind op te vangen met zijn gediversifieerde activiteiten.
Strategisch gezien speelt Airbus handig in op trends binnen defensie en ruimtevaart. De divisie Airbus Defence and Space zag de orderintake met 30% stijgen naar €2,6 miljard. Dit duidt op groeiend vertrouwen bij overheden in de Europese defensiecapaciteit.
Airbus profiteert van de herbewapening in Europa, de digitalisering van defensiesystemen en de groei van Connected Intelligence. De EBIT-adjusted van deze divisie steeg naar €77 miljoen, een sterke verbetering ten opzichte van het negatieve resultaat van vorig jaar.
De integratie van onderdelen van Spirit AeroSystems zal Airbus meer controle geven over de toeleveringsketen van met name de A350 en A220. Dit is een strategische zet om de leveringszekerheid te verbeteren en schaalvoordelen te realiseren. De overname wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond en is al meegenomen in de outlook van 2025.
Bij de commerciële vliegtuigen blijft de A320 het hart van de strategie. Airbus houdt vast aan de doelstelling om in 2027 maandelijks 75 A320-toestellen te produceren.
Ondanks verstoringen in de toeleveringsketen houdt het bedrijf de prognose voor 820 leveringen in 2025 aan.
Ook bij de A350 en A220 blijft men ambitieus: 12 en 14 toestellen per maand respectievelijk in 2028 en 2026.
Het aandeel services in de omzet groeit intussen gestaag, wat zorgt voor terugkerende inkomsten en margestabiliteit.
Op financieel vlak blijft het bedrijf solide. De vrije kasstroom voor klantfinanciering bedroeg -€310 miljoen, fors beter dan de -€1,79 miljard een jaar eerder, mede door voorraadopbouw in het kader van de verwachte leveringsgroei later dit jaar.
De nettokaspositie bedraagt €11 miljard en het bedrijf beschikt over ruim €26 miljard aan liquide middelen, wat het robuust maakt bij geopolitieke of economische schokken.
Onze conclusie: we blijven positief over het aandeel en zoeken een goed moment om bij te kopen.
Belangrijke catalysts voor de toekomst
Airbus bevindt zich in een fase waarin meerdere strategische ontwikkelingen kunnen fungeren als katalysatoren voor een verdere koersstijging. Deze factoren overstijgen het dagelijkse nieuws en kunnen op middellange tot lange termijn wezenlijke impact hebben op omzet, winstgevendheid en waardering.
Ten eerste is er de structurele toename van defensie-uitgaven in Europa. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is de bereidheid van Europese landen om hun defensiebudgetten te verhogen toegenomen.
Airbus profiteert hiervan direct via haar defensie- en ruimtevaartdivisie, die reeds een ordergroei van 30% rapporteerde in het eerste kwartaal van 2025. Vooral binnen de segmenten Air Power Services en Connected Intelligence worden hogere marges gerealiseerd, terwijl ook exportkansen stijgen dankzij geopolitieke herpositionering van EU-lidstaten.
Daarnaast is de uitbreiding van productiecapaciteit cruciaal. De geplande opschaling van de A320-familie naar 75 toestellen per maand in 2027 is een duidelijke indicatie van vertrouwen in de toekomstige marktvraag.
Ook de A220 en A350 hebben ambitieuze productiedoelstellingen, en de recente stap om productieonderdelen van Spirit AeroSystems over te nemen toont dat Airbus grip wil houden op kritieke onderdelen van de toeleveringsketen. De efficiëntiewinst die dit oplevert, zou de marges structureel kunnen verbeteren.
Een derde belangrijke katalysator is de strategische verschuiving naar recurring revenues via onderhoud, reparatie en digitale diensten. Het service-aandeel groeit, en in segmenten als helikopters zijn de inkomsten uit services inmiddels groter dan die van de oorspronkelijke verkoop.
Dit zorgt voor meer voorspelbare inkomstenstromen en verlaagt de gevoeligheid voor cyclische schommelingen in nieuwe orders.
Ook duurzaamheid en innovatie worden steeds belangrijker. Airbus zet zwaar in op technologieën zoals elektrische en waterstofvliegtuigen. Hoewel deze projecten pas na 2030 commercieel relevant worden, positioneert Airbus zich hiermee als marktleider in emissievrije luchtvaart.
Dit kan op termijn leiden tot een waarderingspremie, zeker als regelgeving en investeerdersdruk op duurzaamheid verder toenemen.
Tot slot blijft ook de ontwikkelende positie in de ruimtevaart onderbelicht maar veelbelovend.
De toename van private en overheidsuitgaven aan satellietcommunicatie, defensieve ruimte-infrastructuur en ruimte-observatie biedt kansen, zeker in combinatie met overnames zoals Infodas en investeringen in digitale beveiliging.
Kritische noot
Toch zijn er risico’s. De winstgevendheid in commerciële vliegtuigen daalde licht, wat wijst op blijvende druk door vertraagde leveringen.
De EBIT-marge van deze divisie daalde van 5,5% naar 4,7%. Ook de invloed van nieuwe wereldwijde tarieven is nog onzeker. De directe impact blijft vooralsnog beperkt tot hogere kosten van onderdelen die in de VS en China worden geassembleerd, maar de indirecte effecten op luchtverkeer, klantgedrag en prijzen zijn moeilijk in te schatten.
Ook de defensiedivisie is niet zonder zorgen: het A400M-programma blijft risicovol. De orderpijplijn droogt mogelijk op vanaf 2028 en Airbus is nog in gesprek met de lanceringsnaties over toekomstige leveringen.
Sterke punten
- Gediversifieerde activiteiten met groei in defensie en helikopters.
- Solide orderboek (8.726 commerciële vliegtuigen).
- Positieve kaspositie van €11 miljard, sterke liquiditeitsbuffer.
- Strategische overname Spirit AeroSystems voor meer grip op supply chain.
- Groei van het service- en onderhoudssegment.
- Doelstellingen voor 2025 ongewijzigd gehandhaafd.
Zwakke punten
- Leveringsproblemen blijven aanhouden, met ‘backloaded’ profiel.
- EBIT-marges onder druk door operationele verstoringen.
- Tarieven kunnen op termijn kosten verhogen of klantgedrag beïnvloeden.
- Het A400M-programma blijft onzeker in toekomstig ordervolume.
- De vrije kasstroom is nog negatief, al wel sterk verbeterd.
Opvallende zaken
Een van de opvallendste cijfers is de sterke stijging in het financieel resultaat naar €621 miljoen, vooral door de herwaardering van bepaalde equity-investeringen.
Hierdoor steeg de nettowinst met 33% tot €793 miljoen, ondanks de lagere EBIT. Ook opmerkelijk is de sterke groei van de omzet in de regio Azië-Pacific, van €2,73 naar €4,03 miljard, wat duidt op geografische spreiding van het orderboek.
Daarnaast valt op dat het bedrijf ondanks een negatieve vrije kasstroom van €310 miljoen minder cash heeft verbrand dan verwacht. De voorraad is bewust opgebouwd om leveringen in de tweede jaarhelft te ondersteunen.
Airbus blijft bovendien actief in ESG-gerelateerde initiatieven, met een duidelijke focus op duurzame luchtvaart, waaronder elektrificatie en waterstofprojecten.
Cijfers
- Omzet: €13,54 miljard (+6%).
- EBIT adjusted: €624 miljoen (+8%).
- Nettowinst: €793 miljoen (+33%).
- EPS: €1,01 (was €0,76).
- Vrije kasstroom vóór klantfinanciering: € -310 miljoen (was -€1,79 miljard).
- Netto kaspositie: €11,0 miljard.
- Orderboek commerciële vliegtuigen: 8.726 toestellen.
- R&D-uitgaven: €673 miljoen, ofwel 5% van de omzet.
Outlook
Airbus handhaaft zijn jaarprognose voor 2025, uitgaand van:
- 820 commerciële vliegtuigleveringen,
- €7 miljard EBIT adjusted, en
- €4,5 miljard vrije kasstroom vóór klantfinanciering.
De impact van tarieven wordt voorlopig uitgesloten, maar er is rekening gehouden met de integratie van de Spirit AeroSystems-pakketten in het tweede halfjaar.
Resumerend
Airbus blijft veerkrachtig met stabiele omzet, sterke defensiegroei en een solide kaspositie. De overname van Spirit AeroSystems-onderdelen en ambitieuze productiedoelen voor A320, A350 en A220 versterken de vooruitzichten. We zitten op een up en zoeken een moment om bij te kopen.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.