Navigation

Europese auto's: Sterke stijging in september dankzij elektrische en hybride modellen

Europese auto's: Sterke stijging in september dankzij elektrische en hybride modellen
SCE Trader

De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in september 2025 met 10 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Volgens cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA werden 888.672 nieuwe voertuigen geregistreerd, waarmee de markt het derde opeenvolgende kwartaal van groei noteerde. De stijging werd vooral gedragen door de lancering van nieuwe modellen en de aanhoudende populariteit van hybride en elektrische voertuigen.

  • Tot en met september 2025 steeg het aantal nieuwe registraties in de EU met 0,9 procent op jaarbasis.
  • Elektrische auto’s vertegenwoordigden 16,1 procent van de markt, een toename ten opzichte van 13,1 procent vorig jaar.
  • Hybride voertuigen blijven de grootste categorie, goed voor 34,7 procent van de markt.

In Duitsland, de grootste automarkt van Europa, steeg de verkoop in september met 12,8 procent, terwijl Frankrijk een bescheiden plus van 1 procent noteerde. Nederland kende een stijging van 4,4 procent, terwijl België licht daalde met 0,5 procent. De verkoop van elektrische auto’s steeg met 20 procent, terwijl dieselmodellen 14,3 procent minder werden verkocht.

Investment view

Ondanks de sterke cijfers zien wij momenteel geen reden om actief te worden binnen de Europese autosector. De sector blijft structureel kampen met overcapaciteit, prijsdruk en hoge concurrentie, vooral nu de Chinese merken marktaandeel blijven winnen in het EV-segment. Het positieve effect van nieuwe modelintroducties is tijdelijk en maskeert de zwakte in marges door prijserosie.

  • BYD zag de verkopen met 272 procent stijgen en kwam uit op een marktaandeel van 1,5 procent.
  • Tesla verloor marktaandeel: van 3,9 procent vorig jaar naar 2,9 procent.
  • Traditionele merken zoals Volkswagen (+11,1%) en Stellantis (+10,5%) boekten groei, maar hun winstmarges staan onder druk door kortingen.

De macro-economische context blijft uitdagend. Bovendien blijft het Europese laadnetwerkfragmentatie een structurele rem op de elektrificatie van de markt. Tegelijkertijd zorgt de importgroei van goedkope Chinese elektrische auto’s, aangevoerd door BYD en SAIC, voor toenemende politieke druk om handelstarieven te verhogen.

Hoewel de markt in volume groeit, blijft de winstgevendheid van fabrikanten onder druk staan. De combinatie van prijsverlagingen, hogere productiekosten en investeringen in elektrificatie maakt het moeilijk om duurzame winstgroei te realiseren. Wij blijven daarom neutraal op de sector en zien geen aanleiding om posities in de Europese autofabrikanten uit te breiden.

Conclusie

De cijfers voor september bevestigen dat de Europese automarkt herstelt in volume, maar niet in winstgevendheid. De verschuiving naar elektrische en hybride voertuigen versnelt, maar marges blijven dun en concurrentie hevig. Zolang de markt met overcapaciteit kampt, blijven wij neutraal ten aanzien van de sector.


🔵 English version

European car market: solid September growth driven by EV and hybrid sales

New passenger car registrations in the European Union rose by 10 percent in September 2025 compared to a year earlier, according to ACEA data. A total of 888,672 vehicles were registered, marking the third consecutive month of growth. The increase was mainly supported by new model launches and the continued rise of hybrid and battery-electric vehicles.

  • EU new car registrations rose 0.9 percent year-to-date compared to 2024.
  • Battery-electric cars reached a 16.1 percent market share, up from 13.1 percent last year.
  • Hybrid models remain dominant, accounting for 34.7 percent of the market.

Germany posted a 12.8 percent sales increase, while France was up 1 percent. The Netherlands grew 4.4 percent and Belgium slipped 0.5 percent. Battery-electric sales surged 20 percent year-over-year, while diesel cars declined 14.3 percent.

Investment view

Despite the strong figures, we see no reason to become active in the European auto sector at this stage. The industry continues to face structural headwinds including overcapacity, pricing pressure, and intensifying competition, especially from Chinese EV makers gaining market share. The short-term boost from new models masks the ongoing margin compression across traditional automakers.

  • BYD sales jumped 272 percent, reaching a 1.5 percent market share.
  • Tesla’s share dropped from 3.9 percent to 2.9 percent year-on-year.
  • Volkswagen (+11.1%) and Stellantis (+10.5%) reported higher volumes, but profitability remains under strain due to discounting.

From a macro perspective, the European charging infrastructure remains fragmented, slowing EV adoption, while rising imports of low-cost Chinese electric vehicles, led by BYD and SAIC, are triggering political pressure for protective tariffs.

While the market shows volume recovery, profitability remains fragile. The combination of price cuts, cost inflation, and heavy investment in electrification makes sustainable earnings growth difficult to achieve. We remain neutral on the European auto sector and see no reason to add exposure.

Conclusion

September’s figures confirm a volume recovery but underline weak profitability across the European automotive landscape. Electrification is accelerating, yet margins remain under pressure and competition is intensifying. As long as overcapacity persists, we maintain a neutral stance on the sector.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.