Europese auto's: Lichte groei - Wij blijven afzijdig
De Europese automarkt is in november opnieuw licht gegroeid. Dit meldt ACEA. On totaal werden 887.491 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 2,1 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Over de eerste elf maanden van het jaar komt het totaal uit op circa 9,86 miljoen nieuw geregistreerde auto’s, wat neerkomt op een groei van 1,4 procent op jaarbasis. Ondanks deze verbetering liggen de verkopen nog altijd duidelijk onder het niveau van vóór de pandemie, wat het fragiele karakter van het herstel onderstreept.
- De totale verkopen in de Europese Unie blijven structureel onder het pre-pandemische niveau.
- Het aandeel volledig elektrische auto’s steeg over elf maanden van 13,4 procent naar 16,9 procent.
- Tesla zag de verkopen in november met ruim 34 procent dalen en staat over het jaar bijna 39 procent lager.
- Volkswagen bleef marktleider met 3,5 procent groei, terwijl Porsche binnen de groep meer dan 28 procent terugviel.
- BMW noteerde 4 procent groei, Mercedes-Benz daalde met 3,8 procent en Stellantis bleef steken op een plus van 0,3 procent.
Alles bij elkaar laten de cijfers een verdeeld en kwetsbaar beeld zien. De volumegroei is beperkt, de verschillen tussen fabrikanten zijn groot en de structurele uitdagingen blijven aanwezig. Ondanks deze cijfers doen wij op dit moment niets met Europese autoaandelen en blijven wij bewust aan de zijlijn.
🔵 English version
European car market shows modest growth, but we remain sidelined on auto stocks
The European car market recorded modest growth in November, with 887,491 new passenger car registrations, representing a 2.1 percent increase year over year. Over the first eleven months of the year, total registrations reached approximately 9.86 million units, up 1.4 percent compared with the same period last year. Despite this improvement, overall volumes remain well below pre-pandemic levels, highlighting the fragile and uneven nature of the recovery.
- Total European Union car sales remain structurally below pre-pandemic volumes.
- The share of fully electric vehicles increased from 13.4 percent to 16.9 percent over the first eleven months of the year.
- Tesla experienced a sharp decline, with November sales down more than 34 percent and year-to-date volumes nearly 39 percent lower.
- Volkswagen maintained its position as market leader with 3.5 percent growth, while Porsche saw a steep decline of more than 28 percent within the group.
- BMW posted 4 percent growth, Mercedes-Benz recorded a 3.8 percent decline, and Stellantis delivered only marginal growth of 0.3 percent.
Taken together, these figures underline a fragmented and vulnerable market environment. Growth remains limited, performance differs widely across manufacturers, and structural pressures continue to weigh on the sector. Based on this backdrop, we are not taking positions in European auto stocks and remain firmly on the sidelines.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.